‘Dat ene extra belletje maakt het verschil voor zorgorganisaties én zorgprofessionals’

05 juni 2025

Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met onze medewerkers geven we antwoord op deze vragen. In deze editie: Matchmaker Renske van der Meide.  

Als Renske over haar functie als Matchmaker praat, begint ze als vanzelf te stralen. ‘Ik vind dit écht een superleuke baan’, vertelt ze aan de ronde tafel van de kantine in het Zeno-kantoor. ‘Omdat je mensen blij kunt maken. Aan de ene kant zorgorganisaties die zorgprofessionals nodig hebben en soms met hun handen in het haar zitten. En aan de andere kant mensen die graag willen werken. Hoe mooi is het als je dat samen kunt brengen? Het is net First Dates – je probeert de perfecte match te vinden. Vandaar ook de functienaam Matchmaker. Geweldig toch?’

Persoonlijk

Dat aspect geeft Renske de zingeving die ze miste in eerdere commerciële banen in de reisbranche en retail. ‘Dit werk is veel persoonlijker. Ik heb nu veel meer contact met mensen. Alles wat we doen, doen we voor kwetsbare mensen. Mensen die onze hulp echt nodig hebben om een leuke dag te hebben. Van collega’s en zorgprofessionals hoor ik regelmatig die verhalen uit de praktijk. We gaan met ons Matchmaking-team ook vaak kijken bij zorgorganisaties. Om te zien: ja, dít zijn de mensen voor wie wij de hele dag aan het bellen zijn.’

Strenge selectie

Waar de match bij First Dates niet altijd perfect is, doen we er bij Zeno Zorg alles aan om dat wél voor elkaar te krijgen. Dat begint al bij de kennismakingsgesprekken, waar Renske en haar collega’s ook bij betrokken zijn. ‘We zijn best streng’, zegt Renske. ‘Kandidaten moeten niet alleen de goede diploma’s hebben, maar ook een bepaalde werk- en levenservaring met zich meebrengen. Daarnaast kijken we vooral naar iemands competenties. En elke kandidaat kijken we zelf in de ogen – vanuit Matchmaking én vanuit de directie. We moeten zeker weten dat iemand zelfstandig kan werken en goede zorg kan leveren. De mensen die ze gaan helpen, zijn kwetsbaar en afhankelijk van een goede begeleider. Je wilt iemand dus met een gerust hart naar een opdracht kunnen sturen.’

Nieuw systeem

Alle informatie over een zorgprofessional wordt genoteerd in ons systeem. Van behaalde certificaten tot werkervaring met specifieke doelgroepen. En van voorkeurstijden tot het werkgebied. ‘Hiervoor gebruiken we een nieuw systeem, waardoor we nog makkelijker geschikte kandidaten kunnen selecteren. Dat is nodig, omdat we blijven groeien. Het mooie is dat ik binnen Zeno alle vrijheid krijg om zo’n systeem uit te zoeken. Als de directie er ook de meerwaarde van inziet, investeren we erin. Altijd vanuit de visie om de kwaliteit van zorg zo hoog mogelijk te houden.’

Persoonlijk contact onderscheidend

Hoewel het systeem het proces deels automatiseert, blijft persoonlijk contact het onderscheidende element van Zeno. ‘In een gesprek kom je tot heel andere inzichten dan wanneer je per mail dingen afhandelt. Je proeft dan bijvoorbeeld een bepaalde urgentie bij een opdrachtgever. Of je hoort in een bijzin wat er nu écht speelt bij een zorgprofessional’, zegt Renske. ‘Voor aanvang van een opdracht bellen we ook altijd met de geselecteerde kandidaat. Zo kun je goed doornemen of hij de opdracht goed begrepen heeft. En geef je iemand de gelegenheid om nog extra vragen te stellen.’

Band opbouwen

‘Dat persoonlijke contact wordt echt enorm gewaardeerd, zowel door zorgorganisaties als door zorgprofessionals’, vervolgt Renske. ‘Sommige zorgprofessionals bellen ook weleens om hun verhaal even kwijt te kunnen. Dan ben je de collega die ze als zelfstandige missen. Daardoor bouw je een band op, wat ook weer helpt bij volgende opdrachten. Op dat persoonlijke contact zullen we nooit bezuinigen. We hebben geen targets voor het plaatsen van zoveel mensen per week – nee, we willen gewoon goede kwaliteit bieden. Als je ergens tijd en energie insteekt, volgt groei bijna vanzelf.’

Diversiteit aan medewerkers

Ook voor haar eigen Matchmakers-team – dat inmiddels bestaat uit vijf personen – nam Renske het afgelopen jaar flink wat mensen aan. Van een afgestudeerde rechtenstudent tot een voormalig kapster. ‘Voor deze functie zijn competenties belangrijker dan diploma’s’, vindt Renske. ‘Ik heb liever iemand die enthousiast is en een goed gesprek kan voeren dan iemand die alles weet over de zorg maar erg introvert is. De inhoudelijke kennis is aan te leren; zelf wist ik in het begin ook niet wat alle afkortingen betekenden. Maar sociale vaardigheden – die heb je of niet.’  

Monitoring

De sociale vaardigheden zijn cruciaal voor Matchmakers. Ze moeten goed kunnen luisteren, zodat ze de vraag van de opdrachtgever goed begrijpen. ‘Dat is belangrijk, omdat we vanuit Matchmaking vooral opdrachten voor langere periodes verzorgen. Zorgprofessionals moeten zich voor langere tijd kunnen en willen committeren aan een opdracht. Omdat de cliënten belang hebben bij vaste gezichten. Daar steken we dus heel veel energie in. Ook met het maken van goede overeenkomsten, met het oog op de wet-DBA. Lopende de opdracht houden we ook de vinger aan de pols. We vragen de opdrachtgever of hij blij is met de zorgprofessional. En we vragen of de zorgprofessional of hij het naar zijn zin heeft en of alles volgens afspraak gaat. Daar zitten we bovenop.’

‘Heb je nog meer toppers?’

Wanneer is er sprake van een perfecte match? ‘Als zowel zorgorganisatie als zorgprofessional tevreden is. En als we vanuit de zorgorganisatie de vraag krijgen: heb je nog meer van zulke toppers? Dat is voor ons de bevestiging dat we ons werk goed hebben gedaan. En dat het dus loont om zoveel tijd en energie in Matchmaking te steken.’ Weer breekt die stralende glimlach door op het gezicht van Renske. ‘Ja, dit werk kan ik nog jaren blijven doen!’