Update Wtza

18 maart 2022

Geregeld krijgen wij nog vragen van zzp’ers over de Wet toetreding zorgaanbieders: de Wtza. We horen dat de informatie vanuit verschillende partijen nogal wisselend is, wat zorgt voor verwarring. Daarom delen wij graag nog een nieuwsartikel om de zaken rondom de meldplicht van de Wtza nogmaals kort toe te lichten.

De meldplicht

Dit is voornamelijk hetgeen wat van toepassing is op de zelfstandig zorgaanbieder. Er zijn verschillende mogelijkheden binnen het meldproces van de Wtza. We leggen de mogelijke opties graag aan je uit.

Optie 1: Was je al werkzaam als zzp’er in de zorg voor 1 januari 2022 en lever je niet alleen Wmo-zorg?

Dan hoef jij je waarschijnlijk niet te melden bij het CIBG. Dit hoeft alleen niet als je in het zorgaanbiedersportaal staat.

  • Ga naar het zorgaanbiedersportaal 
  • Vul je KvK-nummer in
  • Klik op zoeken
  • Staan je gegevens er al in? Dan voldoe je aan de meldplicht.
  • Staan je gegevens er niet in? Dan dien je je te melden via het CIBG. Je hebt tot juli 2022 hiervoor de tijd.

Optie 2: Ben je na 1 januari 2022 als zzp’er in de zorg gestart?

Dan ontvang je na inschrijving bij de KvK een brief van het CIBG waarin uitgelegd staat dat jij je dient te melden bij het CIBG.

Optie 3: Ben je net gestart, of ben je al een tijdje zzp’er in de zorg en lever je uitsluitend Wmo-zorg?

Dan is deze wet en de bijbehorende meldplicht niet op jou van toepassing. Soms gelden er nog andere verplichtingen vanuit de Wtza. Ben jij benieuwd of er voor jou een andere verplichting geldt? Lees dan het artikel op de site van brancheorganisatie SoloPartners met een beknopt overzicht van de verplichtingen.

Definitie zzp’er

Volgens de wet is de definitie van een zzp’er: iemand die – zelfstandig of in opdracht van een zorgaanbieder- zorg verleent, de zorgverlening niet uitbesteedt en geen personeel in dienst heeft.

Geen wettelijke bewijsplicht

Het komt voor dat bemiddelaars of zorginstellingen de zzp’er nu vraagt om een bewijs van inschrijving in het zorgaanbiedersportaal. Er bestaat echter geen wettelijke verplichting vanuit de wet dat opdrachtgevers dit moeten vragen aan zzp’ers. De overheid biedt dus ook geen mogelijkheid om een ‘bewijs van inschrijving’ te downloaden. Hiernaar zoeken heeft dus geen zin. De enige manier waarop jij kunt aantonen dat je bent ingeschreven in het register is door de link te delen, of een screenshot te maken.