Zeno opent opnieuw haar deuren tijdens de Zorgroute

23 mei 2025

Ook dit jaar deed Zeno mee aan de Zorgroute: een initiatief van de Gemeente Sliedrecht in samenwerking met lokale basisscholen en zorgorganisaties. Het doel? Kinderen uit groep 7 op een laagdrempelige manier kennis laten maken met de wereld van zorg en welzijn — en misschien wel een eerste vonk aanwakkeren voor een toekomst in de zorg.

Zeno doet al meerdere jaren met plezier mee aan de Zorgroute. Niet alleen om iets te laten zien van ons werk in de ambulante begeleiding, maar ook om bij te dragen aan een positief en realistisch beeld van de zorg. Hoe eerder kinderen zien hoe waardevol, afwisselend en mensgericht werken in de zorg kan zijn, hoe beter.

We mochten twee groepen van tien leerlingen van de Henri Dunant school ontvangen op locatie. Tijdens hun bezoek van ongeveer anderhalf uur maakten de leerlingen kennis met ambulante zorg: wat houdt het precies in, voor wie is het bedoeld, en hoe ziet de begeleiding eruit?

Om dit begrijpelijk en aantrekkelijk te maken voor kinderen, hadden onze collega’s Jaimy, Josephine en Jenna vanuit Zeno een gevarieerd programma samengesteld. De leerlingen kregen bij binnenkomst een lekker glas siroop en wat lekkers. Hierna was het even tijd om te luisteren naar wat Zeno en Zeno aan Huis precies doet en hoe we onze cliënten ondersteunen. Hierna bekeken de leerlingen informatieve video’s over onze bedrijfsvoering met echte casussen als voorbeeld. Vervolgens was het tijd voor een quiz, 20 bloedstollende vragen over de ambulante zorg (die allemaal verassend goed werden beantwoord). Hierna gingen we met de leerlingen in discussie over het begeleiden van iemand die niet alles zelf kan regelen met behulp van discussiekaarten. We sloten af met het populaire zintuigenspel.

Tijdens het zintuigenspel werden de zintuigen van de leerlingen op de proef gesteld. In het eerste deel kregen ze geblinddoekt verschillende etenswaren in hun handen. Door te ruiken, voelen en proeven moesten ze raden wat het was. Al snel werd duidelijk of het als lekker werd ervaren of juist helemaal niet.

In het tweede deel werden de leerlingen verdeeld in koppels. Eén van de twee kreeg een blinddoek op en moest een parcours afleggen met verschillende obstakels. Denk aan iets oprapen, op een krukje stappen of een voorwerp op het hoofd balanceren. Zonder zicht bleek dat een flinke uitdaging. Gelukkig stond de andere leerling klaar om aanwijzingen te geven en te begeleiden.

De reacties waren enthousiast. Voor veel kinderen was het zintuigenspel het hoogtepunt van hun bezoek aan Zeno.

We bedanken alle betrokkenen voor hun inzet — en wie weet tot volgend jaar of over een paar jaar in de zorg!