‘Onze drive om de zorg te verbeteren, zit verankerd in de organisatie’
Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 2: de visie van directeur zorg Lucas van Wingerden op de zorg van en de rol die Zeno daarin kan spelen.
Lucas van Wingerden is een man van de inhoud. Altijd al geweest. Natuurlijk is hij als directeur zorg regelmatig op kantoor bij Zeno, maar het liefst is hij ‘buiten’. Op de werkvloer bij zorgorganisaties, zodat hij kan zien hoe het eraan toegaat. Vanuit zijn kennis en ervaring ziet Lucas snel hoe situaties anders kunnen. Béter kunnen. Lucas werkte 21 jaar bij ASVZ in de intensieve zorg, waarvan 19 jaar op de VIC Workhome’s. Hier wonen cliënten met een verstandelijke beperking en zeer ernstige psychische- en gedragsproblemen. VIC staat voor Very Intensive Care. Bij ASVZ werkte Lucas nauw samen met collega-teamleider Harry van Buren, met wie hij in 2018 Zeno Zorg oprichtte. Dat deden ze vanuit idealisme en een duidelijke drive: de (intensieve) zorg in Nederland verbeteren, zoals Harry in deel 1 van deze interviewreeks al uitgebreid vertelde.
Vastgebonden aan de muur
In de afgelopen 40 jaar is de zorg verbeterd, schetst Lucas. Hij noemt het voorbeeld van Jolanda Venema, een verstandelijk gehandicapte vrouw die in 1988 in de publiciteit kwam toen haar ouders foto’s van haar openbaar maakten. Op de foto’s was te zien hoe Jolanda naakt met een Zweedse band en een touw was vastgebonden aan de muur. Lucas: ‘Mensonwaardig. Daarna kwam er meer aandacht voor het betrekken van mensen met een beperking bij de samenleving. De focus ging van het gedrag naar de activiteit en het ondersteunen hiervan. Ze kregen een zinvolle daginvulling en een menswaardiger bestaan. Dat leidt tot menswaardig gedrag. Door samen succeservaringen te beleven, ontstaat er relatieopbouw en komt er meer vertrouwen.’
Uit de fixatiestoel
Toch maakte Lucas in zijn begintijd bij ASVZ vergelijkbare taferelen mee, zij het minder ernstig. ‘Een dame zat altijd in een fixatiestoel, omdat collega’s bang waren voor escalatie. Als er geen collega’s waren, ging ik met haar op de bank zitten. Samen tv kijken. En ja, dan viel ze me weleens aan. Maar door haar te zien en voelen, met haar te praten en rustig te reageren, won ik haar vertrouwen. Een ander voorbeeld is een jongen met zeer complexe gedragsproblemen. Met hem waren begeleiders soms letterlijk in gevecht, omdat hij de wereld niet begreep. Het gevecht leek een activiteit op zich te gaan worden voor hem, doordat hij zo vaak onrustig was.’
Niet opsluiten, maar naar buiten
Totdat er een groep vaste begeleiders op hem werd gezet, onder wie Lucas. Zij begeleidden de jongen de hele dag; ze ontbeten samen, gingen mee naar zijn werk en met hem wandelen. ‘Niet opsluiten, naar buiten! We sloten aan bij zijn behoeften en zorgden voor structuur, herkenbaarheid en voorspelbaarheid. Zijn gedrag verdween naar de achtergrond en hij kreeg een menswaardiger bestaan. We gingen met hem op vakantie, zorgden voor uitdagend werk en lieten hem samenwonen met andere cliënten. Kijk, dán staat iemand weer midden in de samenleving.’
Triple-C
Daarmee stonden Lucas, Harry en hun collega’s aan de basis van de Triple-C-methodiek. Die persoonlijke aandacht voor en betrokkenheid bij de cliënt willen Lucas en Harry met Zeno Zorg bij zoveel mogelijk zorgorganisaties implementeren. ‘Al in 2018 zagen we dat er op dat vlak verbetering mogelijk was’, vertelt Lucas. In de afgelopen jaren is de noodzaak gegroeid, door de krapte op de arbeidsmarkt en het grote verloop van medewerkers, die veelal een hoge werkdruk en grote administratieve last ervaren. ‘De cliënten die vaste en vertrouwde gezichten nodig hebben, hebben vaker te maken met wisselende begeleiders. Dat probleem groeit, omdat steeds minder zorgorganisaties intensieve zorg aanbieden. We zien de incidenten toenemen, ook omdat de maatschappij verandert, sneller wordt. Steeds minder mensen met een beperking kunnen dat bijbenen.’
Staren op de telefoon
Vanuit zijn rol bij Zeno Zorg, maar ook vanuit zijn functie als consulent bij het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE), ziet Lucas schrijnende situaties. ‘Ik zie genoeg begeleiders die meer met zichzelf bezig zijn dan met de cliënt. Kijkend op je telefoon een cliënt aanspreken? Dan ben je dus niet écht in contact met iemand. Dat merkt een cliënt. Sterker nog: dat gaat ten koste van zijn kwaliteit van leven. Die reageert daarop met bepaald gedrag. Daar reageren sommige zorgprofessionals, die het vak onvoldoende beheersen, dan vaak weer op een bijzondere manier op. Dan is het cirkeltje rond en kom je samen geen stap verder. Terwijl je er bent om iemand verder te helpen.’
Zeno biedt oplossingen
Zeno Zorg kan de juiste oplossingen bieden, op verschillende niveaus. Lucas: ‘We geven strategisch advies aan organisaties, maar bieden ook meewerkend leidinggevenden die de structuur en het overzicht kunnen herstellen op een groep. Soms bieden we ad hoc even de juiste ondersteuning. Maar vaker doen we dit via periodieke opdrachten, met vaste mensen die aan doelstellingen werken en die overdraagbaar proberen te maken. We kunnen aansluiten bij de visie van de organisatie en werken vanuit de driehoek met manager en pedagoog. Daarnaast hebben onze zelfstandige zorgprofessionals de juiste werkervaring en papieren. Allemaal gescreend op basis van onze visie op zorg, die we tijdens het traject monitoren en eventueel bijsturen.’
Kwaliteit staat centraal
Bij al die aspecten staat kwaliteit centraal. Lucas legt de lat hoog. ‘Al in ons wervings- en selectieproces zijn we enorm streng. Mensen moeten aan diverse eisen voldoen, zoals inschrijving bij de Kamer van Koophandel, een verklaring omtrent gedrag, diploma’s en verzekeringen. Maar we kijken vooral naar iemands competenties. Alle kandidaten kijken we zelf in de ogen. Met mijn kennis en ervaring weet ik snel wat voor vlees ik in de kuip heb en of iemand geschikt is. Een van mijn criteria is: zie ik jou voor mijn kinderen of mijn ouders zorgen? Zo niet, dan gaan we niet met elkaar in zee. Van de 100 sollicitanten nemen we er misschien 20 aan. Doordat ikzelf, de relatiebeheerders en de matchmakers onze opdrachtgevers én onze zzp’ers goed kennen, kunnen we bovendien goede matches maken. En weten we al snel welke zorgprofessional geschikt is voor een bepaalde case.’
Cowboys die snel geld verdienen
Kwaliteit leveren betekent soms ook: een opdracht níet aannemen. ‘Als we de kwaliteit niet kunnen garanderen, neem ik een opdracht liever niet aan’, zegt Lucas. ‘Ik wil voorkomen dat we in de positie komen dat we zzp’ers bemiddelen die niet volgens onze waarden werken. Alleen maar omdat we er geld aan kunnen verdienen. Ik zou mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken als dat gebeurt. We gaan daarin best ver; we halen weleens zzp’ers van een opdracht terwijl de opdrachtgever tevreden is. Maar wijzelf vinden de kwaliteit van de dienstverlening dan onvoldoende. Je kunt niet de kantjes er vanaf lopen als je voor mensen zorgt. Dat is super disrespectvol naar een cliënt, die geen stem heeft in wie er voor hem zorgt. Die stem vertolken wij en de zorgorganisaties. En die stem moet je laten gelden als je samen de zorg serieus neemt.’
Grote backoffice
Om die kwaliteit te kunnen waarborgen, heeft Zeno een grote backoffice. Lucas: ‘En dan heb ik het niet alleen maar over recruiters en planners om zoveel mogelijk uren te kunnen draaien. Het zijn stuk voor stuk over mensen met zorginhoudelijke kennis vanuit het werkveld die de zorg monitoren en weten hoe het is om voor iemand te gaan staan en te zorgen.’
De expertise van Zeno Zorg wordt in zorgland steeds meer op waarde geschat, merkt Lucas. ‘Sommige organisaties gebruiken ons om de gaten in hun rooster op te vullen, tijdelijk mensen met ervaring die aansluiten bij de zorgvraag. Maar er zijn steeds meer organisaties die ons op strategisch niveau inzetten of een teamcoach inschakelen om op de werkvloer mee te draaien de cliënt centraal te stellen en er weer een team van te maken. Ook onze ambulante tak Zeno aan Huis loopt goed. Daarmee nemen we zelf complexe cases aan en zijn we dus zorginhoudelijk verantwoordelijk. We voorkomen of verkleinen daarmee veel persoonlijk en maatschappelijk leed. De zorg en begeleiding die wij leveren is erop gericht om te stabiliseren en toe te werken naar de volgende stap van behandeling, verblijf of dagbesteding. Hiermee zorgen we ervoor dat een cliënt thuis kan blijven wonen, crisissituaties worden opgelost of voorkomen en maken we de zorg (weer) overdraagbaar naar “reguliere” zorgverleners of eigen netwerk.’
Olievlek verspreiden
‘Onze visie willen we als een olievlek verspreiden’, sluit Lucas af. ‘Zodat zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijke zorg krijgen. Dát is namelijk waarvoor we bij Zeno elke dag ons bed uitkomen. De drive die Harry en ik vanaf de oprichting hebben, zit vandaag de dag verankerd in de hele organisatie.’
Lucas heeft ruim 27 jaar ervaring in de zorgsector. Hij werkte, net als zijn zakelijk partner Harry van Buren, onder meer als persoonlijk begeleider en meewerkend leidinggevende in de gehandicaptenzorg. Vanuit de intrinsieke motivatie om met hun kennis en expertise de zorg te verbeteren, richtten Lucas en Harry in 2018 Zeno Zorg op.
Harry en Lucas hebben Zeno Zorg succesvol laten groeien tot een compleet zorgbedrijf. Dit hebben ze gerealiseerd door verschillende takken onder één paraplu te integreren. Zeno Zorg bemiddelt zelfstandige zorgprofessionals met specifieke expertise, waarvan zorgorganisaties tijdelijk gebruik kunnen maken om te kunnen voldoen aan hun zorgplicht voor cliënten. Daarnaast biedt Zeno Zorg organisatieondersteuning bij het herstellen of implementeren van een behandelklimaat en geeft het advies op managementniveau. De tak Zeno aan Huis biedt ambulante dienstverlening en neemt als zorgverantwoordelijke complexe casuïstiek aan om het thuisklimaat te herstellen, zodat crisisplaatsingen kunnen worden voorkomen.
Als Directeur Zorg bij Zeno Zorg heeft Lucas zijn voelsprieten continu uitstaan bij zorgorganisaties en zorgondernemers. Met zijn frisse blik kan hij situaties op de werkvloer feilloos analyseren en ziet hij binnen no time wat een groep of specifieke cliënt nodig heeft. Lucas’ expertise en zijn jarenlange ervaring op het gebied van intensieve begeleiding en de aansturing van teams wordt op waarde geschat door het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE). Die organisatie zet hem regelmatig als consulent inzet wanneer situaties zijn vastgelopen. Ook vanuit die functie draagt hij bij aan het verbeteren van de kwaliteit van de zorg in Nederland.
De sportieve Lucas beschikt daarnaast over het vermogen om mensen te binden en te verbinden. Dat zorgt ervoor dat Zeno zorgprofessionals aantrekt die hun vak verstaan. Lucas weet bovendien als geen ander welke zorgprofessional het best op welke case ingezet kan worden. Kwaliteit gaat bij Lucas altijd boven kwantiteit. Richting opdrachtgevers staat hij voor transparante dienstverlening.
Lees ook deel 1 van deze interviewreeks. Daarin vertelt algemeen directeur Harry van Buren over het ontstaan van Zeno Zorg en onze diepgewortelde drive om de zorg in Nederland te willen verbeteren. In deel 3, gaat operationeel directeur Thijmen Kraaijeveld in op de bedrijfsprocessen van Zeno, de manier van leidinggeven en de mensen die in het bedrijf werken.
Bij Zeno vinden we het belangrijk om niet alleen onze kennis en ervaring te delen, maar ook actief bij te dragen aan scholing en ontwikkeling in ons vakgebied, zorg. En andere disciplines die wij op kantoor in huis hebben. Elk jaar creëren we ruimte voor stageplekken en opdrachten op verschillende terreinen, zodat studenten de kans […]
‘Zeno Zorg is opgericht vanuit idealisme, dat zullen we nooit verliezen’ Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 1: algemeen directeur Harry van […]
‘Elk radertje in onze organisatie draagt bij aan de zorg voor de cliënt’ Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 3: operationeel directeur […]
We werken dagelijks hard om onze zorgondernemers te helpen aan mooie opdrachten en hen te ondersteunen bij de administratieve handelingen. Door middel van het tevredenheidsonderzoek willen we achterhalen hoe we onze zorgondernemers nóg beter kunnen ondersteunen, omdat we overtuigd zijn van het feit dat het altijd beter kan. In deze infographic presenteren we de resultaten uit […]
Yes, we zijn weer geslaagd voor het SNA-keurmerk. Op 27 september hebben wij voor Zeno Zorg B.V. onze jaarlijkse SNA-audit gehad. Deze hebben wij weer glansrijk doorstaan zonder afwijkingen. Sinds 2022 heeft Zeno Zorg het SNA-keurmerk. SNA staat voor Stichting Normering Arbeid. Het SNA-keurmerk kan alleen behaald worden door bureaus die voldoen aan de wettelijke […]
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt. Wil je meer weten? Lees dan ons cookie- en privacybeleid. Hierin vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.Alle cookies toestaanWeigeren