Als zorgondernemer is het belangrijk dat je continu bezig bent met ondernemerschap in verschillende vormen. Een van deze vormen is het presenteren van jezelf door middel van marketing. Maar wat is marketing nou precies? En waarom is het belangrijk voor jou als zzp’er in de zorg? Dat leggen we je uit in dit artikel.
Wat is marketing?
Marketing zijn alle activiteiten wat een bedrijf doet om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen. Het belangrijkste is dat je weet wat de wensen en behoeften zijn van jouw klant. Vervolgens kan je inspelen op deze wensen en behoeften. Een voorbeeld hiervan is jouw unieke expertise als zorgondernemer tonen op social media door middel van foto of video. Het is interessant voor potentiële opdrachtgevers om te zien waar jij toegevoegde waarde biedt.
Maar waarom is het dan zo belangrijk voor jou als zzp’er in de zorg? Een belangrijke reden is dat de manier hoe jij je presenteert als ondernemer, zeer belangrijk is voor de Belastingdienst. Wanneer je door middel van marketingactiviteiten laat zien dat jij onderscheidend bent van andere zzp’ers, en je actief bezig bent met het werven van klanten, wordt je sneller gezien als ondernemer.
Er is een verschil tussen online en offline marketingmiddelen. Wij adviseren om zowel online als offline zichtbaarheid te creëren omdat je op deze manier een grotere zichtbaarheid creëert. Hier vertellen we je later meer over.
Een marketingplan
Wil je actief aan de slag met je marketingactiviteiten? Dan is het handig om vooraf een marketingplan te maken voor jouw onderneming. Dit kan heel simpel zijn door te starten met:
- Je kwaliteiten bepalen en benadrukken;
- Je doelen op gebied van klantenwerving vaststellen;
- Het bepalen van socialmediakanalen waarop je actief wil zijn;
- Je kernwaarden vaststellen en uitdragen;
- Een logo ontwerpen.
Online marketingactiviteiten
Door online zichtbaarheid te creëren, kan je vertrouwen en professionaliteit uitstralen richting jouw doelgroep. We vertellen je meer over drie verschillende online kanalen:
Een website kan dienen als een online visitekaartje voor jou als zzp’er. Het is een laagdrempelige mogelijkheid om opdrachtgevers en cliënten te informeren. Waarom een website als zzp’er in de zorg zo belangrijk is? Dat vertellen we uitgebreid in dit artikel.
Een van de belangrijkste kanalen als ondernemer is LinkedIn. Op dit platform kan je bouwen aan je professionele netwerk en tegelijkertijd jouw expertise tonen aan potentiële opdrachtgevers. Het is een laagdrempelig middel om in contact te blijven met jouw doelgroep.
Een bedrijfsprofiel op Google zorgt voor online vindbaarheid via de zoekmachine. Wanneer je een website hebt en deze koppelt aan jouw bedrijfsprofiel, helpt dit bij de ranking binnen Google. Via Mijn Bedrijf kan je jouw werkgebied aangeven, je telefoonnummer of website presenteren én reviews verzamelen. Installeer het hier.
Offline marketingactiviteiten
Naast online zichtbaarheid is offline zichtbaarheid onmisbaar. Als zzp’er in de zorg kom je op veel verschillende locaties. Hoe mooi zou het zijn als je hier herkenbaarheid creëert? Dit kan op verschillende manieren:
De meest traditionele vorm van marketing is mond-tot-mondreclame. Grote kans dat je hier al eerder profijt van hebt gehad. Je bestaande relaties kunnen voor jou dienen als ambassadeurs wanneer ze tevreden zijn over jouw werkzaamheden. Positieve ervaringen die worden gedeeld tussen opdrachtgevers, zzp’ers en hun netwerk kunnen een krachtige invloed hebben op de keuzes van anderen bij het selecteren van een zorgprofessional.
Jouw contactgegevens bij de hand om direct je gegevens uit te wisselen: het is onmisbaar. Het maakt een professionele indruk wanneer dit op een visitekaartje gepresenteerd wordt.
Wil je herkenbaarheid creëren met jouw logo? Dan is het mogelijk om het logo van je onderneming op je auto te plakken. Een rijdend reclamebord wat uiteindelijk zal zorgen voor naamsbekendheid en herkenbaarheid.