Stappenplan starten als zzp’er in de zorg

12 januari 2024

Wil je graag starten als zzp’er in de zorg? Wat moet je allemaal regelen? Welke documenten moet je in orde maken? In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe jij kan starten als zzp’er in de zorg. Afhankelijk van de zorgfunctie die je uitoefent, is het mogelijk dat je nog andere verplichtingen hebt. 

Stap 1 De juiste SBI-code

Zorg voor de juiste SBI-code. Dit betekent: Standaard BedrijfsIndeling, de code is vier of vijf cijfers lang. Om aan de slag te gaan als zorgondernemer, moet je met de juiste sector code ingeschreven staan binnen het register van de Kamer van Koophandel. De SBI-code moet passen, dit zodat het valt af te lezen wat de hoofd- en nevenactiviteiten zijn van jouw bedrijf. Als je niet ingeschreven staat met de juiste SBI-code, dan kom je niet in het Landelijk Register Zorgaanbieders terecht. Bij Zeno werken we met SBI-Codes beginnend met 86, 87 en/of 88.

Stap 2 Inschrijven bij de KvK

Nu je weet welk nummer je nodig hebt, is het tijd om jezelf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Veel zorgondernemers schrijven zich in als eenmanszaak, bij deze rechtsvorm ben je wel privé aansprakelijk, dit brengt diverse risico’s met zich mee. In dit artikel kan je lezen op welke risico’s je moet letten. Zorg ook voor een goede en actuele beschrijving van jouw onderneming bij de Kamer van Koophandel. Neem hierin ook jouw unieke toegevoegde waarde voor de zorgsector in mee! Op deze manier voldoe je aan de eisen van IB-Ondernemerschap.

Stap 3 Neem een kijkje in het Zorgaanbiedersportaal (LRZa)

Nu je in het Landelijk Register Zorgaanbieders staat, kun je jezelf daarin terugvinden. Check of je hier instaat, als dit niet het geval is, en je doet wel werkzaamheden die onder de Wkkgz en Jeugdwet vallen, dan kan je dit eenvoudig regelen. Sla de link op en zet hem in je CV. Zo kunnen jouw opdrachtgevers dit eenvoudig terugvinden.

Sta je niet in het Zorgaanbiedersportaal, maar val je wel onder de Wkkgz? Zorg er dan voor dat je alsnog in het LRZa terug te vinden bent door dit stappenplan te volgen:

  1. Check met welke SBI code en welke activiteiten je op dit moment ingeschreven staat bij de KvK;
  2. Pas je SBI code aan;
  3. Gebruik het formulier voor wijzigingen van de KvK;
  4. Zoek jezelf op en klik op ‘wijzigen vestigingsgegevens’;
  5. Kies ‘activiteiten wijzigen’ en specificeer welke zorgactiviteiten je doet en welke SBI code hierbij past. Stuur je verzoek voor wijziging in.

Stap 4 Begin met een basisadministratie

  • Als zorgondernemer ben je verplicht een basisadministratie bij te houden. Het is niet alleen verplicht, maar ook handig voor je belastingaangifte. In een basisadministratie moet zitten:
  • Een rittenadministratie;
  • Een urenverantwoording;
  • Een overzicht van je inkomsten en uitgaven;
  • Een factuur die aan alle regels voldoet.

Stap 5 Voldoe aan de Wtza meldplicht

Als zorgondernemer word je officieel gezien als een zorgaanbieder. Sinds 1 januari 2022 moeten nieuwe zorgaanbieders zich verplicht melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) volgens de Wtza. Je logt in bij IGJ door middel van eHerkenning; dit is een soort beveiligde DigiD voor bedrijven.
Na het inloggen via eHerkenning op Toetredingszorgaanbieders.nl moet je een vragenlijst invullen over jouw activiteiten. Zorg ervoor dat je aan de meldplicht voldoet. Doe dit voordat je start om hoge boetes te voorkomen! Ben je vóór 1 januari 2022 gestart? Dan geldt de meldplicht niet voor jou.

Stap 6 Zorg voor een klachtenregeling

Als zorgondernemer moet je klachten serieus nemen. Ook is het volgens de Wkkgz en de Jeugdwet verplicht om een klachtenregeling te hebben. Via deze link kan je je aansluiten, deze klachtenregeling door zzp’er in de zorg, is specifiek ontwikkeld voor zzp’ers in de zorg. Zorg voor een makkelijke manier waarop cliënten hun onvrede kunnen uiten. Handel de klachten die je krijgt, professioneel af.

Stap 7 Regel een kwaliteitssysteem

De inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, controleert of zorgaanbieders goede en veilige zorg bieden. Met een goed kwaliteitssysteem laat je zien dat je goede en veilig zorg biedt. Het is verplicht, maar het komt natuurlijk ook je eigen reputatie en imago ten goede! Via ZZP’er in de zorg kun je je abonneren op een basis kwaliteitssysteem, deze vind je hier. Ook SoloPartners biedt een kwaliteitssysteem aan. Klik hier.

Stap 8 Vraag een VOG aan

Bij Zeno vinden we het belangrijk om kwaliteit voorop te stellen vanwege de kwetsbare doelgroep waarmee we werken. Daarom hanteren we bij Zeno een geldigheidsduur van maximaal 1 jaar. Als je toegelaten wordt tot ons netwerk, moet je een nieuwe VOG aanvragen. Deze VOG kan je het beste aanvragen via een neutrale partij, dit betekent dat de VOG niet gebonden is aan één specifieke opdrachtgever. Je kan je VOG aanvragen via je gemeente.

Stap 9 Denk aan verzekeringen

Omdat je als zorgondernemer vaak als eenmanszaak aan de slag gaat, ben je ook persoonlijk aansprakelijk voor de schade die je eventueel aanricht. Je moet je verzekeren tegen bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid als zorgondernemer. Het kan een redder in nood zijn, mocht er iets misgaan!

Stap 10 Open een zakelijke bankrekening

Deze stap is niet verplicht, maar raden we wel heel sterk aan. Het is erg handig om zakelijke en privé-uitgaven gescheiden te houden. Mocht je een boekhouder hebben, maak je het de boekhouder ook veel makkelijker!

Stap 11 Maak een financieel plan

Hoeveel ga je verdienen? Je houdt netto meer over, maar je hebt ook meer verantwoordelijkheden. Denk aan je pensioen, ziekte en belastingen. Een financieel plan geeft je grip op je geld én op je toekomst. In dit artikel leggen we het maken van een financieel uit!