Nieuws en kennis

nieuwsberichten en informatievoorziening van Zeno

Direct hulp nodig? Bel: +31 184 63 67 12

HARRY

‘Zeno Zorg is opgericht vanuit idealisme, dat zullen we nooit verliezen’ Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 1: algemeen directeur Harry van […]

‘Zeno Zorg is opgericht vanuit idealisme, dat zullen we nooit verliezen’

Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 1: algemeen directeur Harry van Buren over het ontstaan van Zeno Zorg en onze diepgewortelde drive om de zorg in Nederland te willen verbeteren.

Harry van Buren en Lucas van Wingerden hadden al ruim 20 jaar samengewerkt toen ze in 2018 Zeno Zorg startten. Ze stonden beiden als meewerkend leidinggevende op de VIC Workhome’s van ASVZ. Hier wonen cliënten met een verstandelijke beperking en zeer ernstige psychische- en gedragsproblemen. VIC staat dan ook voor Very Intensive Care. Ze werkten er volgens de Triple-C-methodiek, nog voordat die methode zo heette.

Aan de wieg van Triple-C

‘We hebben aan de wieg gestaan van de praktische uitvoering van Triple-C, die door onze feedback vanaf de werkvloer verder ontwikkeld kon worden’, vertelt Harry. ‘Door continu op zoek te gaan naar de behoefte van de cliënt, de vraag achter de vraag en vervolgens aan te sluiten bij deze behoefte, merkten we dat we mooie resultaten boekten. We lieten cliënten onderdeel zijn van het normale leven. Vanuit onze overtuiging dat een menswaardige omgeving zorgt voor menswaardig gedrag.’

Stap naar voren

Als cliënten agressie lieten zien of het moeilijk hadden, zetten Harry en zijn collega’s geen stap naar achteren, maar juist een stap naar voren. Harry: ‘Agressie komt voort uit het onvermogen om te communiceren. Er zit een behoefte achter. Daar moet je op proberen aan te sluiten. Zodat je samen verder kunt. Je moet cliënten het gewone leven laten ervaren en een betekenisvolle invulling geven aan het dagelijks leven, ook als dit minder vanzelfsprekend is. Dat doe je door onvoorwaardelijke begeleiding en ondersteuning te bieden op fysieke, emotionele, mentale en zingevende behoeften. Probleemgedrag moet je zien als resultaat van onvervulde menselijke behoeften. Het is belangrijk om ineffectieve actie-reactiepatronen bij probleemgedrag te doorbreken.’

Idealisme

Vanuit hun diepgewortelde drive om de zorg in heel Nederland te verbeteren, richtten Harry en Lucas in 2018 Zeno Zorg op. ‘We zijn Zeno Zorg begonnen vanuit idealisme. We willen onze kennis en ervaring inzetten om de (intensieve) zorg in Nederland te verbeteren, omdat we zien dat er bij veel zorgorganisaties ruimte is voor verbetering’, vertelt Harry. ‘Dat idealisme zullen we nooit verliezen, het is de reden dat we bestaan. De zorg is een van de pijlers onder onze welvaart. Die moet goed geregeld zijn, voor iedereen. Ook mensen met een beperking hebben recht op de allerbeste zorg. Dat Lucas en ik, net als veel andere collega’s, zelf op de werkvloer hebben gestaan, helpt absoluut mee bij het nastreven van onze missie.’

Compleet zorgbedrijf

Harry en Lucas lieten Zeno succesvol groeien tot een compleet zorgbedrijf, waar inmiddels zo’n 40 werknemers en 1.000 zelfstandig zorgprofessionals aan verbonden zijn. Zeno Zorg biedt verschillende takken onder één paraplu: van de bemiddeling van zelfstandige zorgprofessionals met specifieke expertise tot organisatieondersteuning bij het herstellen of implementeren van een behandelklimaat tot advies op managementniveau. De tak Zeno aan Huis biedt ambulante dienstverlening en neemt als zorgverantwoordelijke complexe casuïstiek aan om het thuisklimaat te herstellen, zodat crisisplaatsingen kunnen worden voorkomen.

Samen kom je verder

De zorg in Nederland veranderen. Harry is eigenwijs genoeg om te denken dat Zeno het kan. Tegelijkertijd is hij slim genoeg om zich te realiseren dat dit doel nog sneller te behalen is in samenwerking met gelijkstemden. Daarom wordt actief samengewerkt met partijen als VanVendeloo en de Unbreakable Academy. ‘Teams verkrijgen praktische tools en vaardigheden over hoe ze kunnen omgaan met minder vanzelfsprekende situaties in het begeleiden en ondersteunen van cliënten wanneer ze trainingen bij VanVandeloo volgen. En als ze bij Unbreakable Academy samen de kernwaarden opstellen en leren echt efficiënt samenwerken, dan weet je één ding zeker: daarna zijn ze weerbaarder en staan de neuzen weer dezelfde kant op.’

Te veel verloop van medewerkers

Dat is bij veel zorgorganisaties nodig, merkt Harry. ‘Het management en de werkvloer zitten bij veel organisaties niet op dezelfde golflengte. Veel medewerkers ervaren een hoge werkdruk, een verstoorde werk-privébalans en te hoge administratieve lasten. Dat zorgt ervoor dat het werkplezier verdwijnt en dat medewerkers zich ziekmelden of zelfs vertrekken. Ze gaan naar een andere organisatie of beginnen als zzp’er. Daar lijdt de zorg onder. Zeker de intensieve zorg, waarin cliënten gebaat zijn bij vaste begeleiders en bekende gezichten. Bij sommige zorgorganisaties nemen ze al geen cliënten meer aan met zorgzwaarteprofiel 7, omdat ze de mensen niet meer hebben. Maar de cliënten, die blijven. En die hebben zorg nodig. Daar maak ik me dus ernstige zorgen over.’

Onmisbare zorgpartner

Zeno Zorg kan bij deze organisaties (tijdelijke) oplossingen bieden. De missie van Zeno is duidelijk: ‘We willen de onmisbare zorgpartner zijn’, zegt Harry. ‘Omdat we een zorgorganisatie alles kunnen bieden om hun dienstverlening beter te maken; op alle niveaus, van uitvoering tot strategie. Samen met zorgorganisaties zorgen we voor een vitaal werk -en leerklimaat, waardoor medewerkers veilig en weerbaar kunnen werken en bovendien weer plezier ervaren. We willen dat medewerkers van zorgorganisaties een zucht van verlichting slaken als een zorgprofessional van Zeno binnenstapt. Omdat ze dan weten: ik heb er vandaag een collega bij. Tegen de zorgorganisaties waarvoor we werken, zeggen we altijd: wij zijn jullie collega’s op afstand. En we staan voor jullie klaar wanneer jullie ons nodig hebben.’

Schakels in de ketting

‘Wij staan voor kwaliteit, op alle afdelingen, zodat we cliënten kwaliteit van leven kunnen bieden’, vervolgt Harry. ‘Van de planners tot de relatiebeheerders. En van IT-afdeling tot de directie. We zijn allemaal een schakel in de ketting die ervoor zorgt dat er morgenochtend een slaapkamerdeur opengaat, een zorgprofessional naar binnenstapt en zegt tegen de cliënt: goedemorgen, we gaan er vandaag een leuke dag van maken. Van die zorgprofessionals moeten er meer zijn. Wij willen de zorg weer sexy maken. Want het is een geweldig vak.’

Heilig geloof

Toch valt het niet altijd mee om dat verhaal over te brengen, erkent Harry. ‘Veel zorgorganisaties zijn terughoudend met de inzet van zzp’ers. Niet alleen omdat de strengere handhaving van de wet-DBA eraan komt, maar ook omdat er veel slechte verhalen over zzp’ers de ronde doen. Die verhalen horen wij ook. Het enige dat wij kunnen doen, is blijven herhalen dat wij voor absolute kwaliteit staan. Dat wij alleen zorgprofessionals inzetten die vanuit hetzelfde idealisme werken als van waaruit Lucas en ik Zeno hebben opgezet. Wij hebben een enorme dosis expertise en ervaring, waar veel zorgorganisaties van kunnen profiteren. Gelukkig zien steeds meer organisaties dat in. Ik blijf daarom heilig geloven dat we met Zeno Zorg de zorg in Nederland kunnen verbeteren.’

Harry van Buren is een zeer ervaren professional in de zorgsector. Samen met zijn zakelijke partner Lucas van Wingerden heeft hij een lange en diverse achtergrond in verschillende functies in deze sector, op de werkvloer en als leidinggevende. Hun beslissing om een eigen zorgbureau op te richten (Zeno Zorg) komt voort uit hun diepgewortelde verlangen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Harry en Lucas hebben Zeno Zorg succesvol laten groeien tot een compleet zorgbedrijf. Dit hebben ze gerealiseerd door verschillende takken onder één paraplu te integreren. Zeno Zorg bemiddelt zelfstandige zorgprofessionals met specifieke expertise, waarvan zorgorganisaties tijdelijk gebruik kunnen maken om te kunnen voldoen aan hun zorgplicht voor cliënten. Daarnaast biedt Zeno Zorg organisatieondersteuning bij het herstellen of implementeren van een behandelklimaat en geeft het advies op managementniveau. De tak Zeno aan Huis biedt ambulante dienstverlening en neemt als zorgverantwoordelijke complexe casuïstiek aan om het thuisklimaat te herstellen, zodat crisisplaatsingen kunnen worden voorkomen.

Harry blijft gefocust op de drive van waaruit Lucas en hij Zeno zijn gestart: het verbeteren van de zorgsector als geheel en als cruciale pijler van onze welvaart. Hij onderhoudt nauw contact met zorgorganisaties, sociaal wijkteams, ouders en zorgondernemers. Harry begrijpt en doorgrondt hun behoeften als geen ander en handelt hier ook naar. Hij streeft ernaar om Zeno Zorg te positioneren als een strategisch partner voor zorgorganisaties, waarbij hij duurzame samenwerkingsverbanden nastreeft en de zorgkwaliteit naar een hoger niveau wil brengen. Door middel van trainingen en door vanuit zijn expertise waarde toe te voegen. En altijd vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid en zijn kenmerkende no-nonsense blik.

Harry staat bekend om zijn vermogen om mensen te motiveren en te inspireren om goede zorg te leveren; of het nu gaat om directe collega’s, zelfstandige zorgprofessionals of opdrachtgevers. Met zijn diepgaande kennis van de zorgsector, zijn vastberadenheid om zorgkwaliteit te leveren en zijn visie om Zeno Zorg te laten groeien tot een strategisch partner in de zorg, is Harry dan ook een veelgevraagde gastspreker en trainer in de zorgsector.

——-

In deel 2 van deze interviewreeks vertelt directeur zorg Lucas van Wingerden over hoe Zeno naar de zorg van nu kijkt en wat wij daarin als organisatie kunnen betekenen.

In deel 3, gaat operationeel directeur Thijmen Kraaijeveld in op de bedrijfsprocessen van Zeno, de manier van leidinggeven en de mensen die in het bedrijf werken.

lees verder

LUCAS

‘Onze drive om de zorg te verbeteren, zit verankerd in de organisatie’ Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 2: de visie van […]

‘Onze drive om de zorg te verbeteren, zit verankerd in de organisatie’

Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 2: de visie van directeur zorg Lucas van Wingerden op de zorg van en de rol die Zeno daarin kan spelen.

Lucas van Wingerden is een man van de inhoud. Altijd al geweest. Natuurlijk is hij als directeur zorg regelmatig op kantoor bij Zeno, maar het liefst is hij ‘buiten’. Op de werkvloer bij zorgorganisaties, zodat hij kan zien hoe het eraan toegaat. Vanuit zijn kennis en ervaring ziet Lucas snel hoe situaties anders kunnen. Béter kunnen. Lucas werkte 21 jaar bij ASVZ in de intensieve zorg, waarvan 19 jaar op de VIC Workhome’s. Hier wonen cliënten met een verstandelijke beperking en zeer ernstige psychische- en gedragsproblemen. VIC staat voor Very Intensive Care. Bij ASVZ werkte Lucas nauw samen met collega-teamleider Harry van Buren, met wie hij in 2018 Zeno Zorg oprichtte. Dat deden ze vanuit idealisme en een duidelijke drive: de (intensieve) zorg in Nederland verbeteren, zoals Harry in deel 1 van deze interviewreeks al uitgebreid vertelde.

Vastgebonden aan de muur

In de afgelopen 40 jaar is de zorg verbeterd, schetst Lucas. Hij noemt het voorbeeld van Jolanda Venema, een verstandelijk gehandicapte vrouw die in 1988 in de publiciteit kwam toen haar ouders foto’s van haar openbaar maakten. Op de foto’s was te zien hoe Jolanda naakt met een Zweedse band en een touw was vastgebonden aan de muur. Lucas: ‘Mensonwaardig. Daarna kwam er meer aandacht voor het betrekken van mensen met een beperking bij de samenleving. De focus ging van het gedrag naar de activiteit en het ondersteunen hiervan. Ze kregen een zinvolle daginvulling en een menswaardiger bestaan. Dat leidt tot menswaardig gedrag. Door samen succeservaringen te beleven, ontstaat er relatieopbouw en komt er meer vertrouwen.’

Uit de fixatiestoel

Toch maakte Lucas in zijn begintijd bij ASVZ vergelijkbare taferelen mee, zij het minder ernstig. ‘Een dame zat altijd in een fixatiestoel, omdat collega’s bang waren voor escalatie. Als er geen collega’s waren, ging ik met haar op de bank zitten. Samen tv kijken. En ja, dan viel ze me weleens aan. Maar door haar te zien en voelen, met haar te praten en rustig te reageren, won ik haar vertrouwen. Een ander voorbeeld is een jongen met zeer complexe gedragsproblemen. Met hem waren begeleiders soms letterlijk in gevecht, omdat hij de wereld niet begreep. Het gevecht leek een activiteit op zich te gaan worden voor hem, doordat hij zo vaak onrustig was.’

Niet opsluiten, maar naar buiten

Totdat er een groep vaste begeleiders op hem werd gezet, onder wie Lucas. Zij begeleidden de jongen de hele dag; ze ontbeten samen, gingen mee naar zijn werk en met hem wandelen. ‘Niet opsluiten, naar buiten! We sloten aan bij zijn behoeften en zorgden voor structuur, herkenbaarheid en voorspelbaarheid. Zijn gedrag verdween naar de achtergrond en hij kreeg een menswaardiger bestaan. We gingen met hem op vakantie, zorgden voor uitdagend werk en lieten hem samenwonen met andere cliënten. Kijk, dán staat iemand weer midden in de samenleving.’

Triple-C

Daarmee stonden Lucas, Harry en hun collega’s aan de basis van de Triple-C-methodiek. Die persoonlijke aandacht voor en betrokkenheid bij de cliënt willen Lucas en Harry met Zeno Zorg bij zoveel mogelijk zorgorganisaties implementeren. ‘Al in 2018 zagen we dat er op dat vlak verbetering mogelijk was’, vertelt Lucas. In de afgelopen jaren is de noodzaak gegroeid, door de krapte op de arbeidsmarkt en het grote verloop van medewerkers, die veelal een hoge werkdruk en grote administratieve last ervaren. ‘De cliënten die vaste en vertrouwde gezichten nodig hebben, hebben vaker te maken met wisselende begeleiders. Dat probleem groeit, omdat steeds minder zorgorganisaties intensieve zorg aanbieden. We zien de incidenten toenemen, ook omdat de maatschappij verandert, sneller wordt. Steeds minder mensen met een beperking kunnen dat bijbenen.’

Staren op de telefoon

Vanuit zijn rol bij Zeno Zorg, maar ook vanuit zijn functie als consulent bij het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE), ziet Lucas schrijnende situaties. ‘Ik zie genoeg begeleiders die meer met zichzelf bezig zijn dan met de cliënt. Kijkend op je telefoon een cliënt aanspreken? Dan ben je dus niet écht in contact met iemand. Dat merkt een cliënt. Sterker nog: dat gaat ten koste van zijn kwaliteit van leven. Die reageert daarop met bepaald gedrag. Daar reageren sommige zorgprofessionals, die het vak onvoldoende beheersen, dan vaak weer op een bijzondere manier op. Dan is het cirkeltje rond en kom je samen geen stap verder. Terwijl je er bent om iemand verder te helpen.’

Zeno biedt oplossingen

Zeno Zorg kan de juiste oplossingen bieden, op verschillende niveaus. Lucas: ‘We geven strategisch advies aan organisaties, maar bieden ook meewerkend leidinggevenden die de structuur en het overzicht kunnen herstellen op een groep. Soms bieden we ad hoc even de juiste ondersteuning. Maar vaker doen we dit via periodieke opdrachten, met vaste mensen die aan doelstellingen werken en die overdraagbaar proberen te maken. We kunnen aansluiten bij de visie van de organisatie en werken vanuit de driehoek met manager en pedagoog. Daarnaast hebben onze zelfstandige zorgprofessionals de juiste werkervaring en papieren. Allemaal gescreend op basis van onze visie op zorg, die we tijdens het traject monitoren en eventueel bijsturen.’

Kwaliteit staat centraal

Bij al die aspecten staat kwaliteit centraal. Lucas legt de lat hoog. ‘Al in ons wervings- en selectieproces zijn we enorm streng. Mensen moeten aan diverse eisen voldoen, zoals inschrijving bij de Kamer van Koophandel, een verklaring omtrent gedrag, diploma’s en verzekeringen. Maar we kijken vooral naar iemands competenties. Alle kandidaten kijken we zelf in de ogen. Met mijn kennis en ervaring weet ik snel wat voor vlees ik in de kuip heb en of iemand geschikt is. Een van mijn criteria is: zie ik jou voor mijn kinderen of mijn ouders zorgen? Zo niet, dan gaan we niet met elkaar in zee. Van de 100 sollicitanten nemen we er misschien 20 aan. Doordat ikzelf, de relatiebeheerders en de matchmakers onze opdrachtgevers én onze zzp’ers goed kennen, kunnen we bovendien goede matches maken. En weten we al snel welke zorgprofessional geschikt is voor een bepaalde case.’

Cowboys die snel geld verdienen

Kwaliteit leveren betekent soms ook: een opdracht níet aannemen. ‘Als we de kwaliteit niet kunnen garanderen, neem ik een opdracht liever niet aan’, zegt Lucas. ‘Ik wil voorkomen dat we in de positie komen dat we zzp’ers bemiddelen die niet volgens onze waarden werken. Alleen maar omdat we er geld aan kunnen verdienen. Ik zou mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken als dat gebeurt. We gaan daarin best ver; we halen weleens zzp’ers van een opdracht terwijl de opdrachtgever tevreden is. Maar wijzelf vinden de kwaliteit van de dienstverlening dan onvoldoende. Je kunt niet de kantjes er vanaf lopen als je voor mensen zorgt. Dat is super disrespectvol naar een cliënt, die geen stem heeft in wie er voor hem zorgt. Die stem vertolken wij en de zorgorganisaties. En die stem moet je laten gelden als je samen de zorg serieus neemt.’

Grote backoffice

Om die kwaliteit te kunnen waarborgen, heeft Zeno een grote backoffice. Lucas: ‘En dan heb ik het niet alleen maar over recruiters en planners om zoveel mogelijk uren te kunnen draaien. Het zijn stuk voor stuk over mensen met zorginhoudelijke kennis vanuit het werkveld die de zorg monitoren en weten hoe het is om voor iemand te gaan staan en te zorgen.’

De expertise van Zeno Zorg wordt in zorgland steeds meer op waarde geschat, merkt Lucas. ‘Sommige organisaties gebruiken ons om de gaten in hun rooster op te vullen, tijdelijk mensen met ervaring die aansluiten bij de zorgvraag. Maar er zijn steeds meer organisaties die ons op strategisch niveau inzetten of een teamcoach inschakelen om op de werkvloer mee te draaien de cliënt centraal te stellen en er weer een team van te maken. Ook onze ambulante tak Zeno aan Huis loopt goed. Daarmee nemen we zelf complexe cases aan en zijn we dus zorginhoudelijk verantwoordelijk. We voorkomen of verkleinen daarmee veel persoonlijk en maatschappelijk leed. De zorg en begeleiding die wij leveren is erop gericht om te stabiliseren en toe te werken naar de volgende stap van behandeling, verblijf of dagbesteding. Hiermee zorgen we ervoor dat een cliënt thuis kan blijven wonen, crisissituaties worden opgelost of voorkomen en maken we de zorg (weer) overdraagbaar naar “reguliere” zorgverleners of eigen netwerk.’  

Olievlek verspreiden

‘Onze visie willen we als een olievlek verspreiden’, sluit Lucas af. ‘Zodat zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijke zorg krijgen. Dát is namelijk waarvoor we bij Zeno elke dag ons bed uitkomen. De drive die Harry en ik vanaf de oprichting hebben, zit vandaag de dag verankerd in de hele organisatie.’

Lucas heeft ruim 27 jaar ervaring in de zorgsector. Hij werkte, net als zijn zakelijk partner Harry van Buren, onder meer als persoonlijk begeleider en meewerkend leidinggevende in de gehandicaptenzorg. Vanuit de intrinsieke motivatie om met hun kennis en expertise de zorg te verbeteren, richtten Lucas en Harry in 2018 Zeno Zorg op.

Harry en Lucas hebben Zeno Zorg succesvol laten groeien tot een compleet zorgbedrijf. Dit hebben ze gerealiseerd door verschillende takken onder één paraplu te integreren. Zeno Zorg bemiddelt zelfstandige zorgprofessionals met specifieke expertise, waarvan zorgorganisaties tijdelijk gebruik kunnen maken om te kunnen voldoen aan hun zorgplicht voor cliënten. Daarnaast biedt Zeno Zorg organisatieondersteuning bij het herstellen of implementeren van een behandelklimaat en geeft het advies op managementniveau. De tak Zeno aan Huis biedt ambulante dienstverlening en neemt als zorgverantwoordelijke complexe casuïstiek aan om het thuisklimaat te herstellen, zodat crisisplaatsingen kunnen worden voorkomen.

Als Directeur Zorg bij Zeno Zorg heeft Lucas zijn voelsprieten continu uitstaan bij zorgorganisaties en zorgondernemers. Met zijn frisse blik kan hij situaties op de werkvloer feilloos analyseren en ziet hij binnen no time wat een groep of specifieke cliënt nodig heeft. Lucas’ expertise en zijn jarenlange ervaring op het gebied van intensieve begeleiding en de aansturing van teams wordt op waarde geschat door het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE). Die organisatie zet hem regelmatig als consulent inzet wanneer situaties zijn vastgelopen. Ook vanuit die functie draagt hij bij aan het verbeteren van de kwaliteit van de zorg in Nederland.

De sportieve Lucas beschikt daarnaast over het vermogen om mensen te binden en te verbinden. Dat zorgt ervoor dat Zeno zorgprofessionals aantrekt die hun vak verstaan. Lucas weet bovendien als geen ander welke zorgprofessional het best op welke case ingezet kan worden. Kwaliteit gaat bij Lucas altijd boven kwantiteit. Richting opdrachtgevers staat hij voor transparante dienstverlening.

Lees ook deel 1 van deze interviewreeks. Daarin vertelt algemeen directeur Harry van Buren over het ontstaan van Zeno Zorg en onze diepgewortelde drive om de zorg in Nederland te willen verbeteren. In deel 3, gaat operationeel directeur Thijmen Kraaijeveld in op de bedrijfsprocessen van Zeno, de manier van leidinggeven en de mensen die in het bedrijf werken.

lees verder

THIJMEN

‘Elk radertje in onze organisatie draagt bij aan de zorg voor de cliënt’ Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 3: operationeel directeur […]

‘Elk radertje in onze organisatie draagt bij aan de zorg voor de cliënt’

Waar staan we bij Zeno Zorg voor? Hoe kijken we naar de huidige ontwikkelingen in de (intensieve) zorg en hoe zien we de toekomst? In een interviewreeks met de driekoppige directie geven we antwoord op deze vragen. In deel 3: operationeel directeur Thijmen Kraaijeveld over de bedrijfsprocessen van Zeno Zorg, de manier van leidinggeven en de mensen die in het bedrijf werken.

Harry van Buren en Lucas van Wingerden begonnen Zeno Zorg in 2018 vanuit een idealistische ambitie: de (intensieve) zorg in Nederland verbeteren. Thijmen Kraaijeveld, oud-collega van het tweetal bij ASVZ, sloot zich al snel bij hen aan. ‘Omdat ik diezelfde drive heb. Mijn moeder werkte vroeger ook bij ASVZ, als kleine jongen ging ik vaak mee en kwam ik in aanraking met mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast ken ik Harry en Lucas goed; ik weet dat zij Zeno Zorg echt zijn begonnen vanuit intrinsieke motivatie. Daar wilde ik graag bij horen.’

Directie met praktijkervaring

Als operationeel directeur maakte Thijmen van dichtbij mee hoe Zeno Zorg de afgelopen jaren groeide. Kwalitatief; in de breedte en diepte van de dienstverlening. Maar ook kwantitatief; in aantal werknemers en zelfstandige zorgprofessionals die zijn aangesloten. Waar Harry de creatieve ondernemer is en Lucas de zorginhoudelijke expert, zorgt Thijmen voor structuur. ‘We vullen elkaar perfect aan’, zegt Thijmen. ‘Dat is belangrijk, want we werken intensief samen. We hebben hetzelfde doel voor ogen en weten hoe we dat met elkaar willen bereiken. We delen de passie voor de (intensieve) zorg en willen die verbeteren. Onze achtergrond helpt daarbij. Lang niet alle zorgbureaus hebben een directie die volledig bestaat uit mensen die ervaring hebben op de werkvloer. Wij doen dit werk echt vanuit een zorghart; dat is onze kracht.’

Snelle groei

Zeno Zorg groeit snel. Waar het bedrijf in 2018 begon met alleen Harry en Lucas, zijn er inmiddels bijna 40 medewerkers en zo’n 1.000 zelfstandig zorgprofessionals aangesloten. Die snelle groei maakt het uitdagend om de kwaliteit hoog te houden. ‘We hebben bewust geïnvesteerd in een sterke, lijvige organisatie. Binnen alle geledingen van ons bedrijf hebben we echte specialisten. Ik denk dat er weinig bureaus zijn met zo’n omvangrijke backoffice als wij. Maar al die backoffice-specialisten hebben we nodig om de kwaliteit hoog te houden. We zijn allemaal een radertje in het geheel. Iedereen draagt bij aan zo goed mogelijke zorg voor de cliënt.’

Perfecte matches

Thijmen is trots op het interne matchmakingproces dat de afgelopen jaren werd opgezet. ‘De zelfstandig zorgprofessionals die bij Zeno zijn aangesloten, reageren op een opdracht die wij intern aanbieden. In een gesprek vragen wij van alles uit. De uitkomsten matchen we aan de opdrachtaanvraag of specifieke case. Onze relatiebeheerders, directeur zorg Lucas en andere directe collega’s kennen de behoeften van onze opdrachtgevers. Daardoor weten we goed welke zorgprofessional bij welke opdracht past en hebben we vrijwel nooit een mismatch tussen opdrachtgever en zorgprofessional.’

Meerwaarde voor opdrachtgevers

Opdrachtgevers ervaren de meerwaarde daarvan, stelt Thijmen. ‘Wij leveren geen cv’s aan waaruit ze kunnen kiezen. Nee, wij maken al een selectie van kundige professionals. Het helpt dat we aan de voorkant een streng selectieproces hanteren en tijdens opdrachten heel goed monitoren welke resultaten worden behaald. Daardoor kennen we onze zorgprofessionals door en door. We nemen maar zo’n 20 procent van onze sollicitanten aan, of het nu gaat om een zelfstandig zorgprofessional of iemand in loondienst. Ook hier geldt: kwaliteit boven kwantiteit.’

Elkaar inspireren

Thijmen erkent dat het “hard werken” is om de missie en visie van Zeno Zorg bij alle medewerkers scherp te houden. ‘Daarvoor geldt de kracht van herhaling. Bij kwartaalbijeenkomsten vertellen we wat we doen, waar we voor staan en welke resultaten we behalen. Daarin stellen we eigen medewerkers en onze opdrachtgevers centraal, maar óók de cliënten. Want uiteindelijk is het ons doel dat zij de best mogelijk zorg krijgen. Daarom laten we collega’s van de werkvloer inspirerende verhalen vertellen aan het kantoorpersoneel. Zodat zij nóg meer gevoel krijgen bij het dagelijks werk. Daardoor zit het idealisme van waaruit Zeno Zorg ooit is opgericht verankerd in het hele bedrijf.’

Betrouwbare partij met aanzien

Waar Zeno Zorg in het begin veel goodwill kweekte met de vernieuwende aanpak en het enthousiasme, wordt nu professionaliteit en kwaliteit geëist en verwacht door opdrachtgevers. ‘We merken een kentering’, vertelt Thijmen. ‘Dat is goed. Zeno wordt voor vol aangezien, opdrachtgevers zien ons als betrouwbare partij. We hebben allerlei certificeringen, die laten zien dat wij kwaliteit leveren. En we hebben onze zelfstandig zorgprofessionals, die enerzijds ons visitekaartje zijn én voor wie wij anderzijds door onze marktpositie steeds aantrekkelijker worden in deze concurrerende markt. Tel ons trackrecord daarbij op en het klinkt logisch dat steeds meer organisaties weten dat ze bij ons verzekerd zijn van kundige mensen, die daadwerkelijk waarde toevoegen. Zowel op strategisch als uitvoeringsniveau. Onze naam gonst door zorgland. In samenwerking met partners als VanVendeloo en Unbreakable Academy gaan we dat geluid versterken. Zodat we écht die onmisbare zorgpartner worden.’

Thijmen Kraaijeveld heeft ervaring in leidinggevende functies in de groene aannemerij én binnen de intensieve zorg en VIC Workhome’s. Vanuit die achtergrond kent hij Harry van Buren en Lucas van Wingerden, de zakelijk partners die zorgbureau Zeno Zorg in 2018 oprichtten vanuit de intrinsieke motivatie om met hun kennis en ervaring de zorg te verbeteren.

Thijmen deelt hun ambitie om het goede te doen voor de zorgsector. Hij vormt samen met Harry en Lucas de directie van Zeno Zorg. Als operationeel directeur zorgt Thijmen voor structuur. Binnen Zeno Zorg zijn de bedrijfsprocessen mede dankzij Thijmen perfect op elkaar afgestemd en is het zorggevoel verankerd in het DNA. Zijn ervaring als begeleider in de zorg helpt hem in zijn huidige werk; Thijmen weet hoe het werkt binnen een zorgbureau, maar óók binnen zorgorganisaties én bij hun cliënten.

Naast zijn werk bij Zeno Zorg is Thijmen studiebegeleider bij de Haagse Hogeschool én trainer bij Unbreakable Academy. In die functie laat Thijmen anderen de grenzen opzoeken die hij zelf al zo vaak vond, onder meer tijdens het sporten. Het sporten is Thijmens uitlaatklep, die hem in staat stelt om elke dag weer vorm te geven aan de ambitie van Zeno Zorg: de zorgsector verbeteren.

Lees ook deel 1 en 2 van deze interviewreeks:

  • In deel 1 vertelt algemeen directeur Harry van Buren over het ontstaan van Zeno Zorg en onze diepgewortelde drive om de zorg in Nederland te willen verbeteren.
  • In deel 2 vertelt directeur zorg Lucas van Wingerden over hoe Zeno naar de zorg van nu kijkt en wat wij daarin als organisatie kunnen betekenen.
lees verder

Tevredenheidsonderzoek zorgondernemers 2024

We werken dagelijks hard om onze zorgondernemers te helpen aan mooie opdrachten en hen te ondersteunen bij de administratieve handelingen. Door middel van het tevredenheidsonderzoek willen we achterhalen hoe we onze zorgondernemers nóg beter kunnen ondersteunen, omdat we overtuigd zijn van het feit dat het altijd beter kan. In deze infographic presenteren we de resultaten uit […]

We werken dagelijks hard om onze zorgondernemers te helpen aan mooie opdrachten en hen te ondersteunen bij de administratieve handelingen. Door middel van het tevredenheidsonderzoek willen we achterhalen hoe we onze zorgondernemers nóg beter kunnen ondersteunen, omdat we overtuigd zijn van het feit dat het altijd beter kan. In deze infographic presenteren we de resultaten uit het tevredenheidsonderzoek!

Klik op onderstaande afbeelding om de gehele infographic te bekijken.

lees verder

Yes, Zeno heeft het SNA-keurmerk behaald!

Yes, we zijn weer geslaagd voor het SNA-keurmerk. Op 27 september hebben wij voor Zeno Zorg B.V. onze jaarlijkse SNA-audit gehad. Deze hebben wij weer glansrijk doorstaan zonder afwijkingen. Sinds 2022 heeft Zeno Zorg het SNA-keurmerk. SNA staat voor Stichting Normering Arbeid. Het SNA-keurmerk kan alleen behaald worden door bureaus die voldoen aan de wettelijke […]

Yes, we zijn weer geslaagd voor het SNA-keurmerk. Op 27 september hebben wij voor Zeno Zorg B.V. onze jaarlijkse SNA-audit gehad. Deze hebben wij weer glansrijk doorstaan zonder afwijkingen.

Sinds 2022 heeft Zeno Zorg het SNA-keurmerk. SNA staat voor Stichting Normering Arbeid. Het SNA-keurmerk kan alleen behaald worden door bureaus die voldoen aan de wettelijke verplichtingen rondom administratie, financiën en personeelsbeleid. Je krijgt als Nederlandse organisatie het SNA-keurmerk als je voldoet aan de NEN 4400-norm.

Met dit keurmerk tonen wij aan opdrachtgevers dat wij een betrouwbare partner zijn. We zorgen zorgvuldig voor onze medewerkers, voldoen aan wet- en regelgeving, en hebben onze administratie goed op orde. Onze interne processen zijn efficiënt ingericht, en we gaan professioneel om met klachten en verbeterpunten.

Het SNA-keurmerk is gebaseerd op inspecties volgens NEN-normen. Dit staat voor Nederlandse Norm. Deze normering wordt gebruikt om de kwaliteit van bedrijfsprocessen te meten. Voldoe je aan de voor jouw organisatie geldende NEN 4400-norm en heb je de inspectie goed doorstaan? Dan krijg je het SNA-keurmerk en word je automatisch opgenomen in het SNA-register. Dit register is openbaar. Zo kunnen opdrachtgevers checken of je daadwerkelijk SNA-gecertificeerd bent.

We zijn trots dat de audit opnieuw succesvol is afgerond en dat we het SNA-keurmerk mogen dragen.

lees verder

Het Zeno Event: een geslaagde dag vol inspiratie en groei!

Op 12 september was het eindelijk zover: het langverwachte Zeno Event! In alle vroegte, terwijl de ochtenddauw nog over de polders van Hardinxveld hing, was Team Zeno al volop bezig met het opbouwen van de locatie. Het beloofde een bijzondere dag te worden, en dat werd het ook! Een warm welkom en een krachtige opening […]

Op 12 september was het eindelijk zover: het langverwachte Zeno Event! In alle vroegte, terwijl de ochtenddauw nog over de polders van Hardinxveld hing, was Team Zeno al volop bezig met het opbouwen van de locatie. Het beloofde een bijzondere dag te worden, en dat werd het ook!

Een warm welkom en een krachtige opening

Om 09:00 uur stroomden de eerste enthousiaste deelnemers de prachtige Houtzagerij binnen waar Team Zeno iedereen verwelkomde. Na een korte kennismaking was het tijd voor de officiële opening. Algemeen directeur Harry van Buren heette iedereen welkom en zette de toon voor een dag vol inspiratie, verbinding en waardevolle inzichten.

Workshops die écht het verschil maken

De dag begon met een workshop van Edwin en Paul van VANVENDELOO, die de deelnemers meenamen in een krachtige sessie over weerbaarheid voor zorgprofessionals. Ze deelden praktische tips en strategieën om als zorgverlener stevig in je schoenen te staan, zelfs in uitdagende situaties. Kijk hier een recap van de workshop.

Tijdens de opvolgende workshop Laat jezelf zien! door Zeno x Essie Q werd zinomtezorgen.nl officieel gelanceerd. Zinomtezorgen.nl is een platform speciaal ontwikkeld voor zelfstandige zorgprofessionals. Hier vind je alles wat je nodig hebt om als ondernemer te groeien en tegelijkertijd aan de hoogste zorgstandaarden te voldoen. Van praktische tools en advies tot trainingen op maat. Vervolgens sprak Esther van Essie Q de zorgondernemers toe over het belang van sterke branding. Ze legde uit hoe een duidelijke huisstijl en een goed verhaal ervoor zorgen dat je als zorgonderneming écht opvalt. Haar presentatie was een inspiratiebron voor veel aanwezigen. Kijk hier een recap van de workshop.

Een heerlijke lunch en de Complimentenmakers

Tussen de workshops door werd er uitgebreid geluncht. De Houtzagerij verzorgde heerlijke vers belegde broodjes en zelfgemaakte soepen, waar iedereen van genoot. Tijdens het event liepen er twee opvallende vrouwen in rode kostuums rond: de Complimentenmakers! Hun missie? Iedereen voorzien van een oprecht compliment door goed te observeren. Dit zorgde voor veel verrassende glimlachen en warme momenten.

Het middagprogramma door Unbreakable Academy

In de middag was er keuze uit twee workshops: Presteren onder druk óf Sterk met ademwerk.

De deelnemers van Presteren onder druk gingen onder leiding van naam naar een prachtige buitenlocatie bij de Houtzagerij. Daar beleefden ze hoe het is om onder flinke stress samen te werken. De training zorgde voor zowel leerzame als uitdagende momenten. Kijk hier een recap van de workshop.

Tegelijkertijd gaf Diederik van Unbreakable aan de overige deelnemers een indrukwekkende ademhalingstraining. Hij liet zien hoe belangrijk het is om, zelfs tijdens een drukke dag vol stress, een moment voor jezelf te vinden. “Ik moest echt weer even terug op aarde landen!” gaf een van de deelnemers aan. Het was een waardevolle reminder dat rust en focus altijd binnen handbereik zijn, als je maar bewust ademt. Kijk hier een recap van de workshop.

Afsluiting met netwerken en prijzen

Aan het eind van de dag was het tijd voor de afsluitende borrel. Onder het genot van een drankje werd er volop genetwerkt, en werden ervaringen uitgewisseld. Als kers op de taart werden de prijswinnaars bekendgemaakt, wat zorgde voor een feestelijke afsluiting.

Het Zeno Event was een dag om niet snel te vergeten. Met inspirerende workshops, nieuwe inzichten en waardevolle connecties gingen alle deelnemers vol nieuwe energie naar huis. Wij kijken nu al uit naar de volgende editie!

lees verder

Een verplichte AOV voor zzp’ers in de zorg

Het lijkt er nu echt van te komen: een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. Na jaren van discussie gaat deze maatregel waarschijnlijk ingevoerd worden. Dit betekent dat zelfstandigen straks verzekerd zijn tegen inkomensverlies door ziekte of een ongeluk. In dit bericht lees je wat dit voor jou als zzp’er kan betekenen en wat de verzekering inhoudt. […]

Het lijkt er nu echt van te komen: een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. Na jaren van discussie gaat deze maatregel waarschijnlijk ingevoerd worden. Dit betekent dat zelfstandigen straks verzekerd zijn tegen inkomensverlies door ziekte of een ongeluk. In dit bericht lees je wat dit voor jou als zzp’er kan betekenen en wat de verzekering inhoudt.

Waarom komt er een verplicht AOV voor zzp’ers?

Veel zzp’ers hebben momenteel geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, vaak omdat deze duur is. Daarom wil het kabinet een verplichte AOV invoeren. Hiermee willen ze ervoor zorgen dat iedereen beschermd is tegen financiële problemen als je ziek wordt of een ongeluk krijgt. Bovendien willen ze de concurrentie eerlijker maken tussen werknemers en zzp’ers. Vakbonden zeggen dat onverzekerde zzp’ers goedkoper zijn dan werknemers in loondienst, en dat moet veranderen.

Wat betekent dit voor zzp’ers?

Volgens de plannen van het kabinet van april 2023 worden alle zelfstandige ondernemers verplicht een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, behalve directeur-grootaandeelhouders (dga’s).

Deze verplichting geldt voor ondernemers tot aan de AOW-leeftijd. Bij de beoordeling van arbeidsongeschiktheid wordt gekeken naar de mogelijkheid om ander werk te verrichten, ongeacht de specifieke opleiding of werkervaring die men heeft opgedaan. Dit wordt beoordeeld volgens het criterium van “gangbare arbeid”, waarbij de focus ligt op wat de zelfstandige nog kan doen ondanks de beperking, in plaats van wat hij of zij niet meer kan doen.

Op deze webpagina van de Rijksoverheid staat het volgende:

Zelfstandige ondernemers met een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering:

  • krijgen maximaal 70% van hun inkomen in de laatste maand dat ze hebben gewerkt (over een inkomen tot maximaal 143% van het minimumloon);
  • krijgen nooit meer dan 100% van het minimumloon;
  • betalen waarschijnlijk 7,5% tot 8% van hun inkomen aan premie;
  • ontvangen de uitkering na een wachttijd van een jaar;
  • zijn verzekerd tot hun AOW-leeftijd;
  • vragen de verzekering aan bij UWV;
  • krijgen ongeacht hun situatie een verzekering met dezelfde voorwaarden;
  • kunnen mogelijk op een later moment weer kiezen voor een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering met minstens dezelfde dekking en premie (het kabinet bekijkt die mogelijkheid nog).

En hoe nu verder?

Afgelopen april 2024 heeft minister Karien van Gennip een brief gestuurd naar de Tweede Kamer, waar zij de ‘drempelfunctievariant’ benoemt. Deze variant sluit beter aan omdat Van Gennip vindt dat deze variant beter aansluit op de voorwaarden dat het voorstel uitlegbaar, betaalbaar en uitvoerbaar moet zijn.

Deze brief kan je op deze webpagina van de Rijksoverheid lezen.

Deze drempelfunctie is een lichte functie, die ook iemand met beperkingen kan uitvoeren. Het recht op een uitkering uit de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen heb je alleen als je niet in staat bent om de drempelfunctie uit te kunnen voeren.  Dan ben je namelijk niet in staat om het wettelijk minimumloon zelfstandig te kunnen verdienen per maand.

Er wordt verwacht dat de arbeidsongeschiktheidsverzekering een wettelijke verplichte zzp verzekering zal worden tussen 2027 en 2029. Het wetsvoorstel wordt nu voorbereid en wordt in de zomer van 2024 verwacht.

AOV zelf afsluiten

Je kan nu ook al zelf een AOV afsluiten. Er zijn verschillende aanbieders om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. De kosten hiervan kunnen sterk variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals leeftijd, beroep, gezondheidstoestand, gewenste dekking en de keuze qua verzekeringsmaatschappij. We raden je aan om verschillende verzekeringspartijen te vergelijken. Hierbij kun je denken aan: Allianz, Rabobank of Centraal Beheer.

Bronnen

5 vragen over de verplichte AOV – Zelfstandigeondernemers.nl

Drempelfunctievariant bij verplichte AOV zelfstandigen – CS Opleidingen

Is een arbeids­ongeschiktheids­verzekering verplicht voor zzp’ers? – Centraal Beheer

Plannen voor verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen (AOV) – Rijksoverheid

lees verder

Het Fiscaal Kader ZZP Zorg gaat niet door

Eerder was het Fiscaal Kader al meerdere malen uitgesteld, maar nu blijkt het einde van het Fiscaal Kader. Deze week heeft de Belastingdienst laten weten dat het Fiscaal Kader volgens hen onuitvoerbaar is. Wat betekent dit voor de toekomst van de zzp’ers in de zorg? En hoe nu verder? Bericht van de Belastingdienst De Belastingdienst […]

Eerder was het Fiscaal Kader al meerdere malen uitgesteld, maar nu blijkt het einde van het Fiscaal Kader. Deze week heeft de Belastingdienst laten weten dat het Fiscaal Kader volgens hen onuitvoerbaar is. Wat betekent dit voor de toekomst van de zzp’ers in de zorg? En hoe nu verder?

Bericht van de Belastingdienst

De Belastingdienst heeft via een memo aan het ministerie van Financiën laten weten dat het Fiscaal Kader onuitvoerbaar is. Het Fiscaal kader zou niet binnen de huidige wet- en regelgeving passen. Het Fiscaal Kader als richtlijn zou uitgevoerd kunnen worden, maar er is onduidelijkheid over of dit ook gaat gebeuren. Er is in ieder geval geen nieuwe datum voor de invoering.

Over het Fiscaal Kader

Op 6 juli 2023 hadden drie ministeries, de Belastingdienst en 6 brancheorganisaties een samenwerkingsverklaring getekend om schijnzelfstandigheid in de zorg een halt toe te roepen. Een onderdeel hiervan was het uitwerken van het Fiscaal Kader ZZP Zorg. Het fiscaal kader ZZP Zorg zou duidelijkheid gaan bieden over de arbeidsrelatie tussen zzp’ers en opdrachtgevers.

De wet VBAR

Nu het Fiscaal Kader niet doorgaat, betekent het dat zzp’ers te maken zullen krijgen met de wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden. Deze week werd bekend gemaakt dat de invoering van de wet VBAR pas van kracht wordt op 1 januari 2026. De wet VBAR is bedoeld om schijnzelfstandigheid van zzp’ers te voorkomen.

Hoe nu verder?

Momenteel is er geen duidelijkheid voor zowel zzp’ers in de zorg als voor de Belastingdienst over wet- en regelgeving betreft het voorkomen van schijnzelfstandigheid. Tot er meer bekend is, kan je als zzp’er in de zorg wel proactief aan de slag met het zorgondernemerschap. Door onder andere te voldoen aan huidige wet- en regelgeving, jouw kwaliteitssysteem in te vullen en up-to-date te blijven van ontwikkelingen ben jij al op de goede weg als zorgondernemer. Op zinomtezorgen.nl vind je 5 e-learnings die jou hierin ondersteunen.

lees verder

Tevredenheidsonderzoek maart 2024

Wij werken iedere dag hard om onze dienstverlening te optimaliseren en aan te laten sluiten bij de veranderende vragen in de markt. Om te achterhalen in hoeverre onze dienstverlening voorziet in de behoeften van onze opdrachtgevers, hebben we in maart 2024 de kwaliteit van onze dienstverlening onderzocht. In deze infographic presenteren we de resultaten uit […]

Wij werken iedere dag hard om onze dienstverlening te optimaliseren en aan te laten sluiten bij de veranderende vragen in de markt. Om te achterhalen in hoeverre onze dienstverlening voorziet in de behoeften van onze opdrachtgevers, hebben we in maart 2024 de kwaliteit van onze dienstverlening onderzocht. In deze infographic presenteren we de resultaten uit het tevredenheidsonderzoek!

Klik op de onderstaande afbeelding om de gehele infographic te bekijken.

lees verder

AVG voor zzp’ers in de zorg

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een wet die betrekking heeft op alle bedrijven en organisaties die persoonsgegevens verwerken. Deze wet is sinds 2018 in werking getreden om het gebruik en verwerken van persoonsgegevens te reguleren. Als zzp’er in de zorg is het van belang dat je aan de wet voldoet en dat je een […]

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een wet die betrekking heeft op alle bedrijven en organisaties die persoonsgegevens verwerken. Deze wet is sinds 2018 in werking getreden om het gebruik en verwerken van persoonsgegevens te reguleren. Als zzp’er in de zorg is het van belang dat je aan de wet voldoet en dat je een aantal documenten toepast in jouw zorgonderneming.

Wat is de AVG?

Het doel van de AVG is het beschermen van privacy van mensen. Volgens de AVG betekent verwerken van persoonsgegevens: alle handelingen die je kan uitvoeren met persoonsgegevens zoals opslaan, wijzigen, verwijderen, analyseren, delen of ordenen. Het draait hierbij om persoonsgegevens: gegevens die direct over iemand gaan of te herleiden zijn naar een natuurlijk persoon. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten persoonsgegevens: reguliere en bijzondere persoonsgegevens. Bijzondere persoonsgegevens zijn extra beschermd en mogen alleen met uitzondering verwerkt worden.

Bijzondere persoonsgegevens

Voorbeelden van bijzondere persoonsgegevens zijn godsdienst, politieke voorkeur, ras of gezondheid. Bijzondere persoonsgegevens zijn extra beschermd; het verwerken van deze gegevens moet zoveel mogelijk worden beperkt. Het is daarom van belang dat zorgaanbieders een middenweg vinden in het beperken van het verwerken van bijzondere persoonsgegevens het verwerken van bijzondere persoonsgegevens om de juiste zorg te kunnen waarborgen.

Verwerkingsverantwoordelijke, verwerker of onder intern beheer

Als zzp’er in de zorg ben je werkzaam als solistisch werkende zorgaanbieder. Dit betekent dat je zelf hoofdelijk aansprakelijk bent om te voldoen aan de AVG. Op welke manier je aan de AVG moet voldoen, is afhankelijk van jouw rol in het verwerken van persoonsgegevens. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende rollen:

  1. Verwerkingsverantwoordelijke: Als verwerkingsverantwoordelijke bepaal je zelf elke persoonsgegevens je verwerkt en waar je deze opslaat. Je dient dan te voldoen aan de verplichtingen van de AVG.
  2. Verwerker: Als verwerker van persoonsgegevens registreer je persoonsgegevens in opdracht van een andere organisatie.
  3. Als zzp’er onder intern beheer: Als een zorgorganisatie een zorgovereenkomst heeft afgesloten met een cliënt en jij als onderaannemer voor de organisatie werkt, val je onder intern beheer. Dit betekent dat de zorgorganisatie het verwerken van persoonsgegevens in eigen beheer heeft. Je dient dan te voldoen aan de verplichtingen van de AVG volgens de richtlijnen van desbetreffende zorgorganisatie.

Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op naleving van de wet. Dit wordt gedaan aan de hand van eigen controles, naar aanleiding van klachten over het onrechtmatig verwerken van persoonsgegevens of een datalek. Wanneer de AVG niet wordt nageleefd, mag de Autoriteit Persoonsgegevens sancties opleggen. Welke soort sancties de Autoriteit Persoonsgegevens kan opleggen, lees je hier.

Belangrijke documenten

Om aan de AVG te voldoen, zijn er een aantal documenten belangrijk om toe te passen in jouw zorgonderneming. Ben je zelf eindverantwoordelijk in het leveren van zorg? Dan is het cruciaal dat je deze documenten op orde hebt voor jouw zorgonderneming. Lever je intramuraal zorg? Dan is het niet cruciaal, maar zijn onderstaande documenten nog altijd zeer belangrijk:

  1. Privacyverklaring;
  2. Privacybeleid;
  3. Verwerkingsregister;
  4. Verwerkersovereenkomst;
  5. Datalekregister.

Wil je meer informatie? Of hulp bij het opstellen van bovenstaande documenten? Neem dan contact op met ons!

lees verder