Nieuws en kennis

nieuwsberichten en informatievoorziening van Zeno

Direct hulp nodig? Bel: +31 184 63 67 12

Welke verzekeringen moet je hebben als zzp’er in de zorg?

Als eenmanszaak kun je aansprakelijk gesteld worden voor schade. Je kan persoonlijke aansprakelijkheid voorkomen door jezelf goed te verzekeren. In dit artikel vertellen we je welke wij aanbevelen voor een zzp’er in de zorg. Soms kan een verzekering vanuit een opdrachtgever contractueel verplicht zijn. Vaak zijn een bedrijfs- en/of beroepsaansprakelijkheidsverzekering een vereiste wanneer je aan […]

Als eenmanszaak kun je aansprakelijk gesteld worden voor schade. Je kan persoonlijke aansprakelijkheid voorkomen door jezelf goed te verzekeren. In dit artikel vertellen we je welke wij aanbevelen voor een zzp’er in de zorg.

Soms kan een verzekering vanuit een opdrachtgever contractueel verplicht zijn. Vaak zijn een bedrijfs- en/of beroepsaansprakelijkheidsverzekering een vereiste wanneer je aan de slag wil via een bemiddelingsbureau of bij een gemeente.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) dekt schade aan eigendommen van derden en letselschade. Waarschijnlijk heb je privé een aansprakelijkheidsverzekering. Maar die verzekering keert alleen uit bij schade die privé is veroorzaakt; niet bij schade die ontstaat tijdens je werk als zzp’er in de zorg. Je hebt hiervoor dus een aparte, zakelijke verzekering nodig; de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Medische beroepen vereisen vaak een volledige beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) om het risico van medische aansprakelijkheid af te dichten. Het gaat hier om de financiële gevolgen van het stellen van een diagnose, schade door het onjuist uitvoeren van een behandeling ofwel het geven van onjuist advies.

Een vereiste bij Zeno is om een bedrijfs- of beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben wanneer je aan de slag gaat via Zeno. De volgende zaken voor een bedrag van minimaal 2,5 miljoen euro moeten hierin gedekt zijn:

  1. Schade aan zaken van een ander. Een ander is iedereen behalve de aansprakelijke verzekerde. De verzekerde is aansprakelijk voor de schade;
    • Schade aan losse spullen
    • Schade aan onroerend goed
    • Schade aan dieren
    • Het verlies van spullen
  2. Schade aan een ander waarvoor een verzekerde aansprakelijk is. Voor schade aan een ander geldt geen eigen risico;
    • Lichamelijke of geestelijke verwonding
    • Lichamelijke of geestelijke ziekte
    • Overlijden

Zakelijke rechtsbijstand

Wanneer je door omstandigheden juridische bijstand nodig hebt, kunnen de kosten van juristen en advocaten flink oplopen. Daarom adviseren we om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten. Let op wanneer je al een privé rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten, want deze dekt geen zakelijke schade.

Handig om te weten: bij veel zakelijke rechtsbijstandsverzekeringen kun je voor een lager bedrag ook jouw privé rechtsbijstand meeverzekeren. Dit kan je veel geld besparen.

Bij sommige verzekeraars ben je direct verzekerd tegen wanbetalers wanneer je een rechtsbijstandsverzekering afsluit. Is dit niet het geval bij jouw verzekeraar? Dan is het handig om een verzekering af te sluiten tegen wanbetalers.

Dit zijn verschillende aanbieders om een zakelijke rechtsbijstand af te sluiten:

  • DAS
  • ARAG
  • Rabobank
  • Knab
  • Centraal Beheer

Daarnaast zijn er ook nog andere aanbieders waar je als zzp’er een zakelijke rechtsbijstand kan afsluiten.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Wanneer je als zzp’er ziek bent, krijg je geen loon doorbetaald. Dit risico kan je verminderen door een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Er zijn ook andere manieren om het risico van arbeidsongeschiktheid op te vangen, bijvoorbeeld via een Broodfonds.  Voor een kortdurende arbeidsongeschiktheid tot 6 maanden kan je eventueel ook sparen.

Aangezien een arbeidsongeschiktheidsverzekering hoge kosten heeft, kan je een afweging te maken om bijvoorbeeld een Broodfonds te combineren met een basis-arbeidsongeschiktheidsverzekering. Met een Broodfonds kun je tot 24 maanden arbeidsongeschiktheid zelf opvangen.

Er zijn verschillende aanbieders om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Een paar voorbeelden zijn Allianz, Rabobank of Centraal Beheer. Daarnaast zijn er ook nog andere verzekeringen waar je als zzp’er een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan afsluiten.

Bronnen

Welke verzekeringen moet je afsluiten als zzp’er in de zorg? – ZZP Nederland

SoloPartners – Welke verzekeringen heb ik nodig als zorgprofessional?

lees verder

Blijf bevoegd en bekwaam door investeren in opleidingen

Als zzp’er in de zorg wil je de best mogelijke zorg bieden aan je cliënten. Daarom is het belangrijk om je als zorgaanbieder te blijven ontwikkelen door middel van scholing. Daarnaast is het belastingtechnisch belangrijk om als zorgondernemer te investeren in jouw onderneming. In dit artikel geven we je handvaten om jouw opleidingsplan goed in […]

Als zzp’er in de zorg wil je de best mogelijke zorg bieden aan je cliënten. Daarom is het belangrijk om je als zorgaanbieder te blijven ontwikkelen door middel van scholing. Daarnaast is het belastingtechnisch belangrijk om als zorgondernemer te investeren in jouw onderneming. In dit artikel geven we je handvaten om jouw opleidingsplan goed in te richten.

Bevoegd en bekwaam werken

Wanneer je bevoegd ben, beschik je over de juiste papieren om een bepaalde handeling uit te voeren. Dat je bevoegd bent, betekent niet direct dat je bekwaam bent. Wanneer je bekwaam bent, heb je de juiste manier van handelen, technieken en anatomie. Maar buiten dat, heeft een bekwame zorgprofessional het besef dat het uitvoeren van een handeling risico’s met zich mee kan brengen. Een bekwame zorgprofessional weet welke eventuele complicaties kunnen optreden en wat goede voor- en nazorg is.

Voordat je een opdracht aanneemt als zorgondernemer, is het van belang om te checken of de bijbehorende werkzaamheden aansluiten bij jouw bevoegdheid. Verleen uitsluitend zorg waar je formeel bevoegd en bekwaam voor bent.

Als zorgondernemer is het handig om vooraf, op bijvoorbeeld je CV of website, te beschrijven welke type zorg je mag verlenen en welke niet. Zorg er ook voor dat je je (juiste) diploma kan laten checken vanuit DUO. Bij Zeno wordt er altijd een check gedaan op echtheid van een diploma.

Investeren als zorgondernemer

Wanneer je investeert in een opleiding, training of cursus, doe je dit als (zorg)ondernemer. Dit betekent dat deze kosten fiscaal aftrekbaar zijn. Door bedrijfskosten te maken, verminder je ook het belastbaar inkomen. Tegelijkertijd onderscheid je jezelf van andere zorgprofessionals en creëer je waarde voor jouw onderneming, de opdrachtgever én de cliënt.

Een belangrijk administratief aandachtspunt: bewaar je diploma’s, trainingen en certificaten op een overzichtelijke plek. Zorg ervoor dat je deze makkelijk kan aantonen, wanneer deze opgevraagd worden. Sla het bijvoorbeeld op in een cloud zoals OneDrive.

Hoe maak je een opleidingsplan?

Een goed opleidingsplan is essentieel om je ambities te definiëren en een duidelijke route naar groei als zorgondernemer uit te stippelen. Door een opleidingsplan te maken, maak je inzichtelijk welke stappen je moet zetten om jouw ondernemingsdoelstellingen te behalen. Tegelijkertijd zorgt een opleidingsplan ervoor dat je kunt aantonen dat je bezig bent met bevoegd en bekwaam blijven als zorgaanbieder.

lees verder

Schijnzelfstandigheid

Als zzp’er in de zorg is het heel belangrijk om continu bezig te zijn met het voorkomen van schijnzelfstandigheid. Maar wat is schijnzelfstandigheid nou precies? En wat kan je eraan doen om het te voorkomen? Lees dan snel verder. Wat is een schijnzelfstandige? Wanneer een beroepsactiviteit wordt uitgeoefend onder het gezag van een werkgever is […]

Als zzp’er in de zorg is het heel belangrijk om continu bezig te zijn met het voorkomen van schijnzelfstandigheid. Maar wat is schijnzelfstandigheid nou precies? En wat kan je eraan doen om het te voorkomen? Lees dan snel verder.

Wat is een schijnzelfstandige?

Wanneer een beroepsactiviteit wordt uitgeoefend onder het gezag van een werkgever is er sprake van een gezagsrelatie. Je bent een schijnzelfstandige wanneer je een zzp’er lijkt, maar je het niet bent volgens de Belastingdienst. Er wordt dan ook wel gesproken over een verkapt loondienstverband. De manier waarop je werkt, je profileert als ondernemer en de houding van de opdrachtgever bepalen of je schijnzelfstandig bent of niet.

Waarom is schijnzelfstandigheid een probleem?

Als er sprake is van ondernemerschap, hoeft een opdrachtgever geen loonbelasting en premies volksverzekeringen af te dragen en heeft de ondernemer recht op allerlei ondernemersaftrekposten waarvan de grootste de zelfstandigenaftrek is. Als iemand onterecht als ondernemer inkomstenbelastingen betaalt, dan mist de Belastingdienst veel belastinginkomsten door de voordelen die de ondernemer heeft, maar ook doordat de opdrachtgever geen loonbelasting en werknemersverzekeringen betaalt.

Wie bepaalt of je schijnzelfstandige bent?

De Belastingdienst houdt toezicht op en bepaalt of jij schijnzelfstandige bent of niet. Een inspecteur van de Belastingdienst heeft het recht om onderzoek te doen naar hoe jij samenwerkt met jouw opdrachtgever. Wanneer deze samenwerking te veel lijkt op een werknemer-werkgever-relatie, kun je als schijnzelfstandige gezien worden. Een opdrachtgever kan daartegen in verzet komen en uiteindelijk de zaak voorleggen aan de rechter. De rechter heeft hierin het laatste woord.

Als je als schijnzelfstandige gezien wordt, moeten er belastingpremies betaald worden over jouw inzet. Ook zijn er gevolgen voor jouw belastingaangifte. De financiële gevolgen voor jou én de opdrachtgever kunnen zeer groot zijn.

Hoe voorkom je schijnzelfstandigheid?

Nu je weet wat schijnzelfstandigheid is en welke gevolgen het met zich meebrengt, is de volgende vraag: hoe voorkom je het dan? Je voorkomt schijnzelfstandigheid door een dienstverband te voorkomen. Om een dienstverband te voorkomen moet aan één of beide van de volgende voorwaarden voldaan worden.

  1. Jouw opdrachtgever oefent geen gezag over jou uit;
  2. Jij bent in staat om je vrij te laten vervangen voor jouw werkzaamheden.

Zodra iemand werkt zonder gezag of zichzelf vrij kan laten vervangen, is er geen sprake van een dienstverband en dus geen sprake van schijnzelfstandigheid.

Er is veel onduidelijkheid rondom de regel- en wetgeving van schijnzelfstandigheid in de zorg. Het plan is dat hier verandering in komt met het Fiscaal Kader ZZP Zorg. Tot die tijd kan je al aan de volgende zaken voldoen:

  • Lees een overeenkomst van opdracht goed door en begrijp wat er staat;
  • Check of een modelovereenkomst gekeurd is;
  • Zorg voor een eigen overeenkomst van opdracht;
  • Onderhandel over een overeenkomst als deze niet bij je past;
  • Let op of de omstandigheden in de praktijk hetzelfde zijn als op papier.

Wil je je nog meer verdiepen in schijnzelfstandigheid? Lees dan deze artikels:

lees verder

Waarom een kwaliteitssysteem belangrijk is voor een zzp’er in de zorg

Ben je zzp’er in de zorg en heb je nog geen kwaliteitssysteem? In dit artikel leggen we je uit waarom dit onmisbaar is. We geven je tips om een kwaliteitssysteem op te zetten en welke partijen jou hierin kunnen ondersteunen. Wat is kwaliteit? Je levert kwaliteit wanneer je voldoet aan de verwachtingen van de klant, […]

Ben je zzp’er in de zorg en heb je nog geen kwaliteitssysteem? In dit artikel leggen we je uit waarom dit onmisbaar is. We geven je tips om een kwaliteitssysteem op te zetten en welke partijen jou hierin kunnen ondersteunen.

Wat is kwaliteit?

Je levert kwaliteit wanneer je voldoet aan de verwachtingen van de klant, of deze zelfs overtreft. De wensen en behoeften van de klant staan hierbij centraal. Wanneer jij als zorgaanbieder zorg verleent, wordt er ook van jou verwacht dat je kwaliteit levert. Het gaat dan om de kwaliteit zoals jouw cliënt de zorgverlening ervaart. Belangrijk hierbij is dat je ook bezig blijft met het verbeteren van kwaliteit.

Waarom is een kwaliteitssysteem onmisbaar?

Volgens de kwaliteitswet Wkkgz moet je als zorgaanbieder aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Een van deze eisen is dat een zorgaanbieder beschikt over een kwaliteitssysteem. Het is belangrijk dat je als zorgaanbieder niet alleen voldoet aan de Wkkgz, maar dat je dit ook kan aantonen. Zorg er daarom voor dat jouw kwaliteitssysteem goed georganiseerd is, zodat je bij een eventuele controle kunt laten zien dat je ook daadwerkelijk bezig bent met kwaliteit.

Waar moet een kwaliteitssysteem aan voldoen?

  • Zoals we eerder hebben benoemd, is het van belang dat de klant centraal staat in het kwaliteitssysteem;
  • Als zorgaanbieder wil je aansluiten bij de wensen en behoeften van de klant;
  • Met behulp van intervisies en evaluaties hou je bij hoe jouw dienstverlening wordt ervaren;
  • Gebaseerd op feedback blijf je leren en verbeteren zodat je de kwaliteit kan blijven verbeteren.

Welke partijen kunnen je ondersteunen?

Er zijn meerdere aanbieders die jou kunnen ondersteunen bij het opzetten van een kwaliteitssysteem. Bij Zeno adviseren we een van de volgende aanbieders:

lees verder

Tevredenheidsonderzoek voor jouw opdrachtgever als zzp’er in de zorg (+template)

Als zzp’er in de zorg ben je altijd aan het werk voor verschillende opdrachtgevers. Om jouw dienstverlening te verbeteren, is het van belang om continu feedback te verzamelen. Dit kan met je (zzp-)collega’s door middel van intervisie*. Maar hoe pak je dit aan bij opdrachtgevers? Hierbij spelen tevredenheidsonderzoeken een cruciale rol. Het begrijpen van behoeften […]

Als zzp’er in de zorg ben je altijd aan het werk voor verschillende opdrachtgevers. Om jouw dienstverlening te verbeteren, is het van belang om continu feedback te verzamelen. Dit kan met je (zzp-)collega’s door middel van intervisie*. Maar hoe pak je dit aan bij opdrachtgevers? Hierbij spelen tevredenheidsonderzoeken een cruciale rol.

Het begrijpen van behoeften en verwachtingen

Voor je aan de slag gaat bij een opdrachtgever, weet je wat er van je verwacht wordt. Maar wanneer je eenmaal aan het werk bent, kunnen deze behoeften en verwachtingen nog wel eens bijgesteld worden. Een tevredenheidsonderzoek biedt inzicht in de behoeften en verwachtingen van de opdrachtgever. Door feedback te verzamelen hierover kan je beter begrijpen wat er voor nodig is om aan te sluiten op de behoeften van de zorgorganisatie.

Continue kwaliteitsverbetering

Een van de eisen van de Wkkgz is zorg voor een houding en gedrag dat hoort bij een ‘lerende zorgprofessional’. Verzamelde feedback uit tevredenheidsonderzoeken kan je gebruiken om je zorg- en dienstverlening steeds verder te verbeteren.
Door consequent te streven naar verbetering op basis van feedback onderscheid je jezelf van andere zzp’ers in de zorg. Een positieve reputatie op het gebied van klanttevredenheid kan een concurrentievoordeel opleveren en nieuwe kansen bieden.

Het opbouwen van een relatie

Vertrouwen en loyaliteit spelen een belangrijke rol tijdens je werk als zzp’er in de zorg. Door actief te luisteren en verbeteracties vast te stellen, kan je een duurzame professionele relatie opbouwen met jouw opdrachtgever. Door verbeteringen door te voeren, laat je zien dat je hun mening waardeert en serieus neemt, wat kan leiden tot langdurige samenwerkingsverbanden en positieve aanbevelingen aan anderen.

Risicobeheersing

Door proactief de tevredenheid van je opdrachtgevers te meten, kun je problemen identificeren voordat ze escaleren. Het stelt je in staat om snel in te grijpen en oplossingen te vinden, waardoor mogelijke conflicten worden voorkomen.

Door een gestructureerd tevredenheidsonderzoek op te zetten en actie te ondernemen op basis van de resultaten, toon je niet alleen betrokkenheid bij de tevredenheid van je opdrachtgevers, maar investeer je ook in je eigen groei en verbetering als zzp’er in de zorg.

Aan de slag?

Klaar om een tevredenheidsonderzoek bij jouw opdrachtgevers af te nemen? Zeno biedt een template aan die je kan invullen met de gegevens van jouw onderneming. Download hier het template.

* Zeno organiseert in 2024 ieder kwartaal een intervisie waarvoor zorgprofessionals zich gratis voor kunnen aanmelden. Bij deze intervisies faciliteert Zeno een bevoegd intervisieleider. Deze intervisieleider zal de zorgprofessionals na afloop van de intervisie helpen om een eventueel verbeterplan op te stellen. Dit kan vervolgens opgenomen worden in het eigen kwaliteitssysteem. Meer weten? Neem contact op.

lees verder

Het melden van incidenten of calamiteiten

Als zzp’er in de zorg, ben je verplicht om te voldoen aan de Wkkgz. Een van de eisen van de Wkkgz is het registreren van incidenten. Je bent verantwoordelijk voor een procedure Veilig Incidenten Melden. In dit artikel vertellen we je waarom je een incident moet melden, hoe je zorgt voor een goede procedure en […]

Als zzp’er in de zorg, ben je verplicht om te voldoen aan de Wkkgz. Een van de eisen van de Wkkgz is het registreren van incidenten. Je bent verantwoordelijk voor een procedure Veilig Incidenten Melden. In dit artikel vertellen we je waarom je een incident moet melden, hoe je zorgt voor een goede procedure en wanneer je een melding maakt bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ ).

Waarom melden?

Als zzp’er in de zorg is het van belang om incidenten en calamiteiten te zien als leermomenten, zodat de veiligheid en kwaliteit van zorg verbeterd kan worden. In de Wkkgz wordt er drie keer gesproken over het melden van incidenten (SoloPartners, 2022):

  1. alle incidenten moeten worden opgenomen in het systeem van veilig incident melden, met het doel om daarvan te leren (artikel 9);
  2. incidenten die merkbare gevolgen voor de cliënt hebben of in de toekomst kunnen hebben moeten aan de cliënt worden gemeld en daarvan moet aantekening worden gemaakt in het cliëntendossier (artikel 10);
  3. incidenten die hebben geleid tot de dood of ernstige gevolgen voor de cliënt moeten aan de IGJ gemeld worden als calamiteit (artikel 11).

Wat is het verschil tussen een incident en een calamiteit?

Tijdens het verlenen van zorg kunnen er onverwachte situaties voordoen waarbij iets anders loopt dan verwacht. Op het moment waarbij er een (bijna) fout ontstaat, wordt het een incident.

In de Wkkgz (artkel 1.1) staat de volgende definitie van een incident: een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of nog zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.

Voorbeelden van incidenten zijn:

  • Een verkeerde dosering medicatie toedienen waarbij het op tijd wordt opgemerkt;
  • Een valpartij van een cliënt zonder blijvend letsel;
  • Een stroomstoring die leidt tot uitval van systemen.

Een incident kan uitmonden in een calamiteit. Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid. Als betrokkene heb je de verantwoordelijkheid om in te schatten of je te maken hebt met een calamiteit of een incident.

Voorbeelden van calamiteiten zijn:

  • Suïcide van een cliënt;
  • Gebeurtenis die heeft geleid tot ernstig geestelijk lijden van een cliënt;
  • Overlijden als gevolg van complicaties na een incident;
  • En valpartij van een cliënt met blijvend letsel.

Het registreren

Als zzp’er ben je verplicht om incidenten te registreren. Hoe je dit doet, is aan jou. Het doel van het registreren is zodat jij hier als zzp’er leermomenten uit kan halen. Bij het registreren van een incident, is het van belang om de volgende gegevens te noteren:

  • De oorzaak van het incident;
  • De gevolgen van het incident voor de patiënt of wat de mogelijke gevolgen hadden kunnen zijn;
  • De betrokkenen bij het incident en wat jouw reactie als zorgaanbieder naar hen toe was;
  • Wat je hebt geleerd van het incident en welke maatregelen hierbij horen.

Het melden bij IGJ

Volgens de Wkkgz ben je verplicht om een aantal soorten incidenten zo snel mogelijk te melden bij de IGJ: geweld in de zorgrelatie, het ontslag van een zorgaanbieder wegens disfunctioneren en calamiteiten. Geweld wordt gedefinieerd als het gebruik van geweld door een medewerker tegen een cliënt, door een ander individu dat namens de zorginstelling handelt tegen een cliënt, of tussen cliënten die beiden minstens een dagdeel in de zorginstelling hebben verbleven.

Het melden van een calamiteit moet zo snel mogelijk volgens de wet. Zorg dat je op de hoogte bent welke procedures er bij jouw intramurale opdrachtgever gelden. Mocht je betrokken raken of getuige zijn van een calamiteit, doe hierbij altijd navraag bij jouw opdrachtgever.

Na ontvangst van de melding zal de IGJ vragen om de gemelde calamiteit in eerste instantie zelf te onderzoeken. Het doel van het onderzoek is om te komen tot maatregelen waardoor de zorg verbetert. Door bijpassende maatregelen kan een soortgelijke situatie in de toekomst voorkomen worden. Als zzp’er in de zorg is het van belang dat je de verantwoordelijkheid neemt om een gedegen onderzoek te organiseren.

lees verder

Twijfel je over vermoeden van kindermishandeling? Dit moet je doen.

Als je een beroepskracht bent in de gezondheidszorg, maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp, onderwijs, kinderopvang of justitie, dan ben je verplicht om bij vermoedens van kindermishandeling te werken met de meldcode kindermishandeling. In vijf stappen kun je zien wat je moet doen als je vermoedt dat een kind thuis mishandeld wordt. De vijf stappen van de Meldcode […]

Als je een beroepskracht bent in de gezondheidszorg, maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp, onderwijs, kinderopvang of justitie, dan ben je verplicht om bij vermoedens van kindermishandeling te werken met de meldcode kindermishandeling. In vijf stappen kun je zien wat je moet doen als je vermoedt dat een kind thuis mishandeld wordt.

De vijf stappen van de Meldcode

Als je vermoedt dat er kindermishandeling speelt, kun je soms aan jezelf gaan twijfelen. Als je dit gevoel hebt, ga dan aan de slag met de meldcode kindermishandeling. Deze meldcode is bedoeld voor vermoedens van fysiek, psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing.

  1. Breng signalen in kaart;
  2. Overleg met een deskundige collega of Veilig Thuis;
  3. Praat met de ouders en het kind;
  4. Weeg het geweld;
  5. Beslis: Is melden nodig?

Je kunt het stappenplan met toelichting van de meldcode hier vinden.

Heb je nog vragen of maak je je zorgen?

Je hoeft het niet alleen te doen! Je kunt altijd (anoniem) advies vragen en melden bij Veilig Thuis. (0800-2000). Dit is gratis en kan 24/7. Met hulp van Veilig Thuis ga je wel of niet over tot het melden van je vermoeden van kindermishandeling.

Bij vermoedens is het ook aan te raden om een kijkje te nemen op ikvermoedhuiselijkgeweld.nl. Vergeet niet dat je het niet alleen hoeft te doen. Lees de stappen van de meldcode kindermishandeling door en weet dat je altijd (anoniem) advies kan vragen bij Veilig Thuis.

lees verder

Intervisies als zzp’er in de zorg

Een van de eisen van de kwaliteitswet Wkkgz is dat je jaarlijks reflecteert op jouw eigen functioneren, welke leermomenten je hebt opgedaan en wat je kan verbeteren. Dit kan middels intervisie. In dit artikel leggen we je uit wat intervisie is, hoe je kan voldoen aan deze eis en hoe je dit handig aanpakt. Wat […]

Een van de eisen van de kwaliteitswet Wkkgz is dat je jaarlijks reflecteert op jouw eigen functioneren, welke leermomenten je hebt opgedaan en wat je kan verbeteren. Dit kan middels intervisie. In dit artikel leggen we je uit wat intervisie is, hoe je kan voldoen aan deze eis en hoe je dit handig aanpakt.

Wat is intervisie?

Tijdens intervisie bespreek je met professionals uit hetzelfde vakgebied de resultaten van jouw zorgverlening. Je kan eventuele incidenten en klachten bespreken, zodat je feedback kan verzamelen van andere professionals. Met deze feedback kan jij vervolgens aan de slag om hieruit leermomenten te halen. Op die manier ben je bezig met het verbeteren van de kwaliteit van jouw zorgverlening. Plan minimaal één keer per jaar een intervisie-moment met professionals uit hetzelfde vakgebied. Hierbij is het vanzelfsprekend dat alle informatie geanonimiseerd gedeeld wordt.

Wat is het doel van intervisie?

Het doel van intervisie is om zoveel mogelijk feedback te verzamelen, zodat jij in de toekomst verbeteringen kan doorvoeren in jouw zorgverlening. Wanneer je dagelijkse situaties bespreekt met professionals uit het vakgebied, maakt dit je bewuster wanneer je moet handelen in complexe situaties. Door te sparren met andere zorgprofessionals verbreed je je kennis.

Door regelmatig te reflecteren op jouw manier van zorgverlening, kan je leermomenten halen uit incidenten en calamiteiten. Wanneer je dit zorgvuldig verwerkt in jouw kwaliteitssysteem, kan je ook daadwerkelijk aantonen dat je bezig bent met het verbeteren van jouw kwaliteit. Hierdoor zorg je ervoor dat je aan een van de eisen voldoet van de Wkkgz.

Een intervisie organiseren

Maar hoe organiseer je nou een intervisie in werkelijkheid? Het handige is dat andere zorgprofessionals ook verplicht zijn tot intervisie. Het is een win-win voor iedereen. De enige eis is dat jullie beroepsgenoten zijn. Een zorgprofessional vanuit een andere tak in de zorg kan dus ook aansluiten bij een intervisie. Iemand die op een andere manier zorg verleent kan er juist voor zorgen dat je tot andere inzichten komt. Natuurlijk kan je ook een intervisie organiseren met een zorgprofessional uit dezelfde tak en met hetzelfde niveau als jij.

Zeno organiseert in 2024 ieder kwartaal een intervisie waarvoor zorgprofessionals zich gratis voor kunnen aanmelden. Bij deze intervisies faciliteert Zeno een bevoegd intervisieleider. Deze intervisieleider zal de zorgprofessionals na afloop van de intervisie helpen om een eventueel verbeterplan op te stellen. Dit kan vervolgens opgenomen worden in het eigen kwaliteitssysteem.

Het reflectieverslag

Zoals eerder besproken is het van belang dat je zorgvuldig verslag doet van een intervisie. De volgende onderdelen kan je als richtlijn gebruiken voor het reflectieverslag:

  • datum, locatie en deelnemers;
  • besproken casus;
  • resultaat/klacht/incident;
  • dilemma/leerdoel/doelstelling;
  • gestelde vragen en feedback;
  • gezamenlijk leereffect;
  • voorgenomen maatregel(en) ter verbetering.

Verbeterplan

Om de intervisie compleet te maken, is het van belang om een verbeterplan op te stellen. In dit verbeterplan beschrijf je met welke maatregelen je aan de slag gaat om verbeteringen door te voeren. Je hangt hier ook een tijdspanne aan, zodat je na een bepaalde periode opnieuw kan evalueren.  Na deze periode kan je beschrijven wat je verwacht dat het je zou brengen en wat het je daadwerkelijk heeft gebracht.

Zorg ervoor dat je de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), mochten ze daarom vragen, kan laten zien dat je hebt gereflecteerd en eventueel verbeteringen hebt doorgevoerd. Het gaat om het toezicht op het kwaliteitssysteem, niet om inzage in de incidenten zelf.

lees verder

De Leidraad Veilige Zorgrelatie

Een veilige zorgrelatie is onmisbaar voor het verlenen en ontvangen van goede zorg. Toch kunnen er zich situaties voordoen waarbij er bedoeld of onbedoeld sprake is van grensoverschrijdend gedrag of mishandeling. Daarom is de Leidraad Veilige Zorgrelatie opgesteld: een instructie hoe een zorgaanbieder moet handelen bij grensoverschrijdend gedrag of mishandeling. In dit artikel vertellen we […]

Een veilige zorgrelatie is onmisbaar voor het verlenen en ontvangen van goede zorg. Toch kunnen er zich situaties voordoen waarbij er bedoeld of onbedoeld sprake is van grensoverschrijdend gedrag of mishandeling. Daarom is de Leidraad Veilige Zorgrelatie opgesteld: een instructie hoe een zorgaanbieder moet handelen bij grensoverschrijdend gedrag of mishandeling. In dit artikel vertellen we je meer over deze Leidraad.

Wat is een zorgrelatie?

De professionele relatie tussen jou en jouw cliënt is een zorgrelatie. Een goede zorgrelatie zorgt voor een positieve ervaring waarbij vertrouwen en veiligheid geborgd worden. De veiligheid in deze relatie staat centraal in de Leidraad Veilige Zorgrelatie: dit gaat namelijk over het voorkomen en juist omgaan met grensoverschrijdend gedrag en mishandeling. Om een veilige zorgrelatie te stimuleren, zijn de volgende zaken belangrijk:

  • Het werken aan bewustzijn;
  • Gevoelens bespreekbaar maken;
  • Het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Gedragen als zorgaanbieder

Als zzp’er in de zorg ben je een zorgaanbieder. Daarmee val je onder de meldplicht van de Wtza en Wkkgz. Dit betekent dat je verplicht ben om je te houden aan de Leidraad Veilige Zorgrelatie.

Melden bij de Inspectie

Als zorgaanbieder ben je verplicht om geweld en grensoverschrijdend gedrag in een zorgrelatie te melden bij de Inspectie. De definitie van geweld in een zorgrelatie luidt als volgt volgens artikel 11 van de Wkkgz:


Het ‘seksueel binnendringen van het lichaam van of ontucht met de cliënt, alsmede geweld jegens een cliënt door iemand die in dienst of in opdracht van een instelling werkzaam is, dan wel door een andere cliënt met wie de cliënt gedurende het etmaal of een dagdeel in een accommodatie van de instelling verblijft.’

Vanuit de Leidraad Veilige Zorgrelatie wordt er verwacht dat je handelt in het geval van geweld. Hierin actie ondernemen en het stappenplan van de Leidraad volgen is jouw verantwoordelijkheid als zorgaanbieder. Na afloop is het van belang om te reflecteren op jouw manier van handelen en hieruit verbeterpunten te halen. Dit kan middels intervisie met andere zorgaanbieders.

Drie aanbevelingen in de Leidraad

In de Leidraad wordt een onderscheid gemaakt tussen drie aanbevelingen: bewustwording, preventie en interventie. We geven een kort overzicht van de Leidraad zoals deze in de compacte versie beschreven staat.

Bewustwording

  • Bewust zijn van de effecten van machtsongelijkheid. Binnen een zorgrelatie is de cliënt afhankelijk van jouw zorg waardoor zij kwetsbare positie hebben;
  • Bewust zijn dat grensoverschrijdend gedrag en mishandeling daadwerkelijk voorkomt
  • Bewust zijn dat iedere cliënt recht heeft op een veilige zorgrelatie en hierin draag je als zorgaanbieder verantwoordelijkheid voor.

Preventie*

  • Inzicht krijgen in risicofactoren in de organisatie die kunnen zorgen voor grensoverschrijdend gedrag en geweld;
  • Cliënten weerbaar maken in de zorgrelatie;
  • Bevorderen van professionaliteit en deskundigheid;
  • Creëren van een veilig klimaat voor medewerkers en vrijwilligers/maatjes zodat risicovolle situaties bespreekbaar worden;
  • Zorgen voor een lerende houding als zorgaanbieder.

*De aanbeveling Preventie bestaat uit 7 stappen waarbij we alleen de relevante stappen voor zzp’ers in de zorg uitlichten.

Interventie

De situatie bepaalt in welke volgorde de zes stappen worden doorlopen:

  1. Signaleren van grensoverschrijdend gedrag en mishandeling;
  2. Bespreken en melden in de organisatie;
  3. Bespreken met de cliënt;
  4. Bespreken met de (vermoedelijke) pleger en nader onderzoek;
  5. Stoppen, extern melden en maatregelen treffen;
  6. Zorgvuldig communiceren, nazorg verlenen en evalueren.

Meer informatie

lees verder

Hoe pak je de marketing aan voor jouw onderneming?

Als zorgondernemer is het belangrijk dat je continu bezig bent met ondernemerschap in verschillende vormen. Een van deze vormen is het presenteren van jezelf door middel van marketing. Maar wat is marketing nou precies? En waarom is het belangrijk voor jou als zzp’er in de zorg? Dat leggen we je uit in dit artikel. Wat […]

Als zorgondernemer is het belangrijk dat je continu bezig bent met ondernemerschap in verschillende vormen. Een van deze vormen is het presenteren van jezelf door middel van marketing. Maar wat is marketing nou precies? En waarom is het belangrijk voor jou als zzp’er in de zorg? Dat leggen we je uit in dit artikel.

Wat is marketing?

Marketing zijn alle activiteiten wat een bedrijf doet om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen. Het belangrijkste is dat je weet wat de wensen en behoeften zijn van jouw klant. Vervolgens kan je inspelen op deze wensen en behoeften. Een voorbeeld hiervan is jouw unieke expertise als zorgondernemer tonen op social media door middel van foto of video. Het is interessant voor potentiële opdrachtgevers om te zien waar jij toegevoegde waarde biedt.

Maar waarom is het dan zo belangrijk voor jou als zzp’er in de zorg? Een belangrijke reden is dat de manier hoe jij je presenteert als ondernemer, zeer belangrijk is voor de Belastingdienst. Wanneer je door middel van marketingactiviteiten laat zien dat jij onderscheidend bent van andere zzp’ers, en je actief bezig bent met het werven van klanten, wordt je sneller gezien als ondernemer.

Er is een verschil tussen online en offline marketingmiddelen. Wij adviseren om zowel online als offline zichtbaarheid te creëren omdat je op deze manier een grotere zichtbaarheid creëert. Hier vertellen we je later meer over.

Een marketingplan

Wil je actief aan de slag met je marketingactiviteiten? Dan is het handig om vooraf een marketingplan te maken voor jouw onderneming. Dit kan heel simpel zijn door te starten met:

  • Je kwaliteiten bepalen en benadrukken;
  • Je doelen op gebied van klantenwerving vaststellen;
  • Het bepalen van socialmediakanalen waarop je actief wil zijn;
  • Je kernwaarden vaststellen en uitdragen;
  • Een logo ontwerpen.

Online marketingactiviteiten

Door online zichtbaarheid te creëren, kan je vertrouwen en professionaliteit uitstralen richting jouw doelgroep. We vertellen je meer over drie verschillende online kanalen:

  • Website

Een website kan dienen als een online visitekaartje voor jou als zzp’er. Het is een laagdrempelige mogelijkheid om opdrachtgevers en cliënten te informeren. Waarom een website als zzp’er in de zorg zo belangrijk is? Dat vertellen we uitgebreid in dit artikel.

  • Social media

Een van de belangrijkste kanalen als ondernemer is LinkedIn. Op dit platform kan je bouwen aan je professionele netwerk en tegelijkertijd jouw expertise tonen aan potentiële opdrachtgevers. Het is een laagdrempelig middel om in contact te blijven met jouw doelgroep.

  • Google Mijn Bedrijf

Een bedrijfsprofiel op Google zorgt voor online vindbaarheid via de zoekmachine. Wanneer je een website hebt en deze koppelt aan jouw bedrijfsprofiel, helpt dit bij de ranking binnen Google. Via Mijn Bedrijf kan je jouw werkgebied aangeven, je telefoonnummer of website presenteren én reviews verzamelen. Installeer het hier.

Offline marketingactiviteiten

Naast online zichtbaarheid is offline zichtbaarheid onmisbaar. Als zzp’er in de zorg kom je op veel verschillende locaties. Hoe mooi zou het zijn als je hier herkenbaarheid creëert? Dit kan op verschillende manieren:

  • Mond-tot-mondreclame

De meest traditionele vorm van marketing is mond-tot-mondreclame. Grote kans dat je hier al eerder profijt van hebt gehad. Je bestaande relaties kunnen voor jou dienen als ambassadeurs wanneer ze tevreden zijn over jouw werkzaamheden. Positieve ervaringen die worden gedeeld tussen opdrachtgevers, zzp’ers en hun netwerk kunnen een krachtige invloed hebben op de keuzes van anderen bij het selecteren van een zorgprofessional.

  • Visitekaartjes

Jouw contactgegevens bij de hand om direct je gegevens uit te wisselen: het is onmisbaar. Het maakt een professionele indruk wanneer dit op een visitekaartje gepresenteerd wordt.

  • Logo op auto

Wil je herkenbaarheid creëren met jouw logo? Dan is het mogelijk om het logo van je onderneming op je auto te plakken. Een rijdend reclamebord wat uiteindelijk zal zorgen voor naamsbekendheid en herkenbaarheid. 

lees verder